www.per-olof.dk | email til Per-Olof Johansson | Blog
I Danmark er jeg født - hvor har jeg hjemme
af Per-Olof Johansson |
Det er spørgsmålet om etnisk identitet, der er temaet for denne artikel. Den er hverken et forsvar eller et angreb, men et forsøg på at sortere på de mulige synsvinkler på grundlag af forfatterens egne erfaringer som et 3. generationsbarn af en indvandrerfamilie.
Frederiksborg Amts Avis Kronik 11. januar 1990 I Danmark er jeg født - hvor har jeg hjemme
Bonus Information Politiken
Links per-olof.dk KNUT www.kulturdriven.com Lyder måske svensk: Lyder måske engelsk: [Spånkurvens vej til Lillerød] Først kærre som denne rundt i landet med spånkurve... ..fra små torp som dette i Rumpeboda.. så slog de sig ned og lavede kurvene, som her i Lillerød... ..i Danmark, hvor jeg er født... ..og de blev historie, kom i TV 1962... Nu kan du læse hele historien
Debatartikler Inspiration til denne samling af links: Se denne forygende hjemmeside... Jan Katlev: Er der et sprog, som hedder skånsk? |
I Danmark
er jeg født - hvor har jeg hjemme I debatten om indvandrere og flygtninge tales der om etnisk identitet og integration, som om der her var tale om begreber med en fastslået endegyldig betydning. Integration - ja det er vel tilpasning til den eksisterende kultur. Men denne homogene kultur eksisterer måske kun i debattørens fantasi? I hvert fald gøres der sjældent meget ud af at give en differentieret beskrivelse af den. Og den etniske identitet - den gamle, som man enten vil fastholde eller forlade - eller den nye, som man søger at erhverve eller måske nægtes at erhverve: det er lige så flydende et begreb som integration. Hver gang jeg læser om disse emner, skyder der sig nogle personlige erfaringer ind mellem mig og den aktuelle problemstilling. Jeg er hverken tyrker eller pakistaner. Jeg taler dansk på den måde, som man nu engang gør det i Lillerød. Min etniske oprindelse har mig bekendt aldrig været årsag til de konflikter, jeg har raget mig ud i. Og alligevel: Mit etniske udgangspunkt er daglig virkelighed for mig i den grad, at integrationsdebatten rammer mig personlig. Jeg er 2./3. generation i en indvandrerfamilie. Det store flertal i den samme situation, som jeg, er forlængst integreret i den grad, at de nægter at erkende de tråde i deres familie, som fører tilbage til hjemlandet. Måske erkender man deres eksistens, men sjældent deres betyning. Og det kulturelle fælleskab på mange ledder og kanter mellem Sverige og Danmark har gjort det ganske "let" at indtage en sådan holdning. Det har simpelthen været en del af integrationsprocessen, at man har nægtet at tale om den. Richard Willerslev har i bogen "Den glemte indvandring"; afdækket processen i tal, men anskuer den tilpasningsmæssigt som problemfri. Jeg anser det dog for symptomatisk, at man taler langt friere om en oprindelse fra Jylland eller Fyn end om tilflytning fra Skåne. Jeg opfatter det som selvcensur. Det er ikke problemfrit at skære trådene bagud over. Halfdan Rasmussen har i digtet Og det var Mormor", om mormor, der var fra Småland, bedre fattet den skjulte tragedie: "Og ingen bød hende ind i varmen og kom hun ind sad hun stum og stiv og hendes øjne blev meget mørke som var hun flygtet fra dette liv. Og jeg kan huske, at hendes hænder var grå og slidte og meget ru og strøg mig varsomt henover kinden og mere husker jeg ikke nu. Og da hun døde, var mor fortvivlet og sad og græd i de sorte klær for gamle mormor, der var fra Småland og aldrig fandt sig tilrette her." Sprog og erindring er vigtige holdepunkter for identiteten og ingen af delene starter med os selv. Jeg dyrker den almene "svenske kultur" som er interessant i sig selv, men for mig er den i denne forbindelse et redskab til at holde andre kilder flydende til en kultur uden navn. Blot et enkelt eksempel på arvegodset vil vist i sin enkelhed være nok til at demonstrere, hvor kompliceret oplevelsen kan være. Jeg har en fuldkommen tyrkertro på Gud som realitet. Dette slog mig i den grad ved læsningen af den rationelle Palle Laurings fremragende erindringer, så jeg måtte føle det, som tilhørte jeg en ældre generation end han. At dette arvegods også følger nogle danskdanskere, ændrer ikke ved det forhold, at jeg erkender min nuance som indvandrergods. I Sverige ville det næppe have overlevet i samme umiddelbarhed, jeg ville have gjort op med det eller løbet ind i en sekt! Men helt uanset i hvilket omfang jeg taler som undtagelse (og omtale af et emne plejer at afsløre, at undtagelsen er en "oplevelse" snarere end en statistisk realitet), så ligner de problemer, jeg bakser med, det som de nye indvandrere slås med og skal slås med i generationer. I et demokratisk samfund, hvor grundloven sikrer alle ret til religionsfrihed, til ytringsfrihed under ansvar, sikrer mod at blive diskrimineret på grund af race eller etnisk oprindelse, burde det ikke være et problem, at indvandrere prøver på at bevare deres oprindelige kultur. Indvandrere gør dette som værn mod de overvældende omgivelsers tryk, mens dette åbenbart af visse kredse opfattes som en trussel mod egen identitet. Det tages af nogle for givet at den kulturelle styrke, som af indvandrere udvises af 1. generation vil kunne holde sig i generationer, og ved hjælp af den lille tabel regner man så ud, hvor meget denne fremmede kultur vil "fylde" om 100 år. For indvandrerne ser det helt anderledes ud. De oplever hver eneste dag og i hvert eneste øjeblik, hvorledes deres oprindelige kulturgrundlag smuldrer, krakelerer, udtyndes, opblandes og taber sin mening. Men det debatten især ikke får fat i, det er, i hvor høj grad alle disse oplevelser er individualiserede. Det er måske det største skel mellem dansk-danskerne og os andre: at der, hvor de taler frejdigt ud fra troen på at tilhøre fællesskabet, føler vi smerteligt, at vi hele tiden må slås for at høre med. Den naturlige integration kan vi genfinde bagud i tidligere slægtled. Vi kan ikke gøre deres integration i hjemlandet til vores, selvom vi er så priviligerede, at vi "bare" kunne flytte, for vores bagage er allerede alt for stor, vi må løse problemet her, hvor vi nu engang er. I stedet for at beklage, at indvandrere søger sammen, skulle man glæde sig over det. Det, som i starten ligner en forskansning, vil nemlig forvandle sig til en sluse begge veje, hvis den mødes med fornuftig velvilje. Og for den enkelte indvandrer vil en sådan sluse være af uvurderlig betydning. For det er noget af det, man oftest stopper op overfor: at denne anden kultur, som man bærer på, kan blive en dødvægt, fordi den ingen naturlig udfoldelsesmuligheder har. Man kan være så heldig, som jeg har været, at have en stor familie og venner som udviser tolerance over for såvel sprogafvigelser som ens beskæftigelse med fortiden. Alligevel har jeg let ved at se de mangfoldige variationer af konflikter som indvandrere, flygtninge eller adoptivbørn kommer ud i, fordi deres naturlige miljø er væk eller undertrykkes. Dette er problemer som forstærkes i de senere generationer. Af hjemlandet anerkendes de næppe som udvandrede, og deres viden om og tilknytning til bedsteforældrenes land vil kun blive trukket frem, hvis de opnår en positiv berømmelse på et eller andet felt. Vilhelm Moberg tvang Sverige til at interessere sig for udvandringen til Amerika og vil i fremtiden hjælpe mangen amerikaner med afbrudt erindring. Det var en grov afvigelse fra reglen. Igen føler jeg, at jeg har været heldig. I kraft af fælles arbejdsplads fastholdtes fællesskabet om oprindelsen af flere familier, og forbindelsen til hjemegnen vedligeholdt man også , både af arbejdsmæssige årsager og familiære. Så en 3. generation har haft tæt kontakt med 1. generations indvandrere og sæsonarbejdere. Hvor man genkender sin egen fascination af en svensk afkrog, når en i Danmark født tyrkisk pige på 6-7 år fortæller om sommerens besøg i hjemlandet. I enhver forstand spændende og dragende - men samtidig med fødderne fast plantet i dansk klima: "Puh, hvor var der varmt, og du skulle se, der var helt fyldt med fluer." Og så det individuelle. Mine søskende oplever det ikke på samme måde som jeg, og jeg er endda den yngste. Hvad er årsag og hvad er virkning? Jeg læser en svensk avis daglig, jeg ser svensk tv daglig, jeg forsøger at komme til Sverige jævnligt, og mindst een gang årligt til min families hjemegn, jeg læser en del svenske bøger. (Gad vidst hvor mange af de danske ødegårdsejere, som i virkeligheden dyrker det tabte land på den fordækte måde? Broby-Johansen gjorde i hvert fald. I bogen "Mit Østerlen" skriver han: " Min mor kom derfra, og jeg bor der selv nu, hvis jeg ellers bor nogen steder.") Altså, den totale integration er mislykket projekt på mig, og jeg har, som det fremgår, ej heller intentioner om at fastholde min etniske oprindelse som et blot og bart privat problem. Det kan da undre en, at der i den grad tales om nutidens rodløshed samtidig med, at man dyrker integrationsspørgmålet.Måske ligger løsningen i, at danskere, svenskere osv i stedet for at tage kulturgrundlaget for givet, tog rødderne op til revision. Altså dyrkede egne, personlige rødder lid t mere i stedet for at bekæmpe andre. Forskellighederne, det fælles grundlag til trods, ville springe i øjnene. Når vi holder fast i de demokratiske frihedsrettigheder, er det ikke de øvrige kulturelle forskelligheder, som forhindrer, at der bliver plads til os alle.
Det er
ganske almindeligt i medierne, at der tales om
"anden generationsindvandrere" og for
variationens skyld også om selvsamme som "med anden
etnisk oprindelse end dansk". "2.g'er" er
vist stadig et almindeligt udtryk på et gymnasium, men
kan i dag også bruges om "anden
generationsindvandrere". Nede i folkedybet siger man
noget andet og mere præcist som f.eks. "de
sorte". Det modbydelige er i dette tilfælde ikke
udtrykket, men den udstødende nedladenhed, det bliver
udtrykt med. Det er en racisme, man ved, hvor man har. per-olof.dk "Rigtig dansk eller kun efterkommer" Fordi jeg
i dag 26.12.06 læste et fremragende debatindlæg i
Politiken: "Rigtig dansk eller kun efterkommer"
skrevet af Dagmar Jasmina Tofkær Larney, skoleelev i 9.
klasse, fik jeg lyst til at bringe mit indlæg fra Dag
til Dag i erindring her. Nye definitioner for at lave skel i befolkningen; |
www.per-olof.dk | email til Per-Olof Johansson | Debatforum WWW
@