DEBATFORUM WWW | Per-Olof Johansson| Per-Olof Johansson, DK
Middelalders og nutids måneder.
Af Per-Olof Johansson
Den farverige middelalder | Artikel fra MAGASIN nr.2/1999 | Hvad er MAGASIN? | Litteratur | Links
Artikel trykt i Det Kongelige
Biblioeks tidsskrift MAGASIN nr. 2, september 1999, 14
årgang. MAGASIN koster i abonnement kr. 125,- årligt (fire numre). Løssalg kr. 50,-. Medlemmer af Diamamntklubben, Det Kongelige Bibliotek modtager tidsskriftet som en af medlemsfordelene. MAGASIN redigeres af afdelingsbibliotekar Joan Leergaard. Redaktionsråd: Direktør Erland Kolding Nielsen, forskningschef John T. Lauridsen og afdelingsbibliotekar Lotte Philipson. ISSN 0905-5533 |
I middelalderåret 1999's store
maskineri var månedsbillederne at opfatte som et lille
vigtigt tandhjul . Kalendernes billeder for hver måned følger naturligt årstidernes vekslen, kunstens udvikling, historiens gang. De har også selv en historie. |
se blybeslag med månedsbilleder
(detalje af Middelalder99-plakat)
Månedsbillederne hørte altså ikke blot hjemme på
pergament. De ældste finder vi i faste materialer - sten
og mosaikker, fra kirkelige portaler og kirkestole til
kalkmalerier, smykker og altså en dekoration beregnet at
sætte som dette på et lille skrin hvor man ser
slagtning af et svin (december) og at olden slås ned til
svinene (november), vi ser frugt eller druehøst
(oktober), såning (september), tærskning (august) og
høhøst (juli). Når beslaget, som er fundet ved en udgravning i Vimmelskaftet 32 i København, vurderes som udenlandsk hænger det blandt andet sammen med den i forhold til danske omstændigheder forskudte aktivitet. I den kalender fra 1513 som følger os på Nationalmuseets udstilling tærskes der i september og sås i oktober, altså en måned senere. Når man træder ind i Nationalmuseets udstilling er det første som møder en, en montre med kalendere - og det lille blybeslag. Tænk at det er så lille - en diameter på 8 cm - når man har vænnet sig til plakatens næsten 40 cm! Hvem ved, om man ellers overhovedet havde fået øjnene op for dets fortræffeligheder? Vi venter måske guld - men det er af bly og har ikke været et så uanseeligt materiale som idag. Vi er vænnet til respekt for bly som farligt for sundheden, den tid så noget helt andet i bly, derfor har der måske også ligget tanker bag, at det var af bly? Det blev i middelalderen ofte anvendt til masseproducerede smykker, pilgrimsmærker og lignende. Man tillagde bly mange egenskaber fra medicinske til magiske, hvilket kunne være et og det samme og derfor har det måske betydet noget, at sætte et blybeslag med månederne på sit skrin, var det en amulet? Månedsbillederne var nok kommet til verden som et kristent ideologisk tiltag, siden indgik de i den sammenhængende verden som blev bundet sammen af astrologien. Man kan nok sige, at 1600-tallet var den periode, hvor månedsbilledernes tid i deres middelalderlige form løb ud. Dog var der en lille bog som hed Bonde-Practica som holdt dem i live ind i 1800-tallet. Bonde-Practica er er bog med broget indhold, en følgebog til almanakken med praktiske råd om åreladningen og spådomsvers måned for måned om livets gang og om hvordan man skulle leve. Oplag efter oplag bar de samme billeder videre - herunder en månedsbilledserie som først kendes i tryk fra begyndelsen af 1500-tallet. Bevares, langt fra den pragt som de udførtes med i middelalderens håndskrifter, men motiverne overlevede.
Den kalender, hvis billeder følger os igennem Nationalmuseets temaer, - og hvis billeder ses på plakaterne for udstillingen - var i sin grund en evighedskalender, kunne bruges år efter år. Bonde-Practica blev til da man begyndte med trykte almanakker år for år. Bragte tekster som tidligere indgik i diverse trykte evighedskalendere, efterfølgerne til de håndskrevne billedkalender, hvad enten den var store eller små. Så her ser vi den sammenhæng månedsbillederne indgik i - hele det middelalderlige astrologiske verdensbillede. Derfor får vi også de syv planeter og hvilke indvirkninger de har på menneskelivet. Saturn, som repræsenterer bly, siger f.eks. at han er gammel, kold og uden skæmt, hadsk og glemmer al forsigtighed. Hans børn er fulde af nid og had, "metal og blye min handel mon være". Er man født i Stenbukkens tegn er man af Saturns natur, sangvinsk, hed og våd. Altså har det kunnet betyde lidt af hvert må man tro at sætte hans metal bly på sit skrin! En "planetbog" siger Saturn er påholdende, en anden at i hans time er det godt at sælge og købe allehånde vægtige ting, især alle metaller. Et bevaret smykkeskrin har hele fem lignende helt ens beslag, med næsten identiske billeder for årets sidste seks måneder - de måneder som samlet kan siges at repræsentere høsten. Det ligner en besværgelse. Den tronende midterfigur med en lilje i hver hånd - som den lykkelige ejermand af høstens rigdomme. Månedsbillederne kender vi som sagt i nutiden - og ikke sjældent i den samme dragt som tidligere. At repræsentere august med høst forstår enhver, selvom historien om, hvordan det blev "månedsbillede" ikke er present. Det er faktisk sådan, at samtlige de månedsbilledmotiver, som findes i Bonde-Practica løb over i en så speciel tryksag som frimærker! Enten som gengivelse af de historiske billeder eller de gamle motiver i nye versioner. Så forsvinder "månedstemaet" måske tit også , men brugen vidner om, at fascinationen af motiverne lever den dag i dag. Guden Janus var i Rom gud for året - med sit dobbelte ansigt, som ser frem og tilbage. Han blev i sit tempel i Rom tilbedt af månederne - billeder som stod rundt om hans skulptur. Som parallel hertil digtede den kristne digter Afrem Syrer i 300-tallet om månederne, som tilbad Jesus. I dag er dyrkelsen af månederne mere intensiv end nogensinde før i historien - skønt dyrkelsen er uden navn og vi frakender den religiøst indhold: den er alene praktisk og nødvendig. Og dog: vis mig dine månedsbilleder og jeg skal sige dig hvem du er. I år burde jeg bestemt have haft en kalender med middelalderlige månedsbilleder og ikke den rædselsfulde fra "Løvbjerg FOOD MART" hvor månedsbilledet for juli er "revelsben på grill med kartoffel-spinatsalat og jolly sauce". Noget af et fald fra et enkelt billede med høhøsten. Arvidsson, Bengt: Bildstrid Bildbruk
Bildlära. Børthy, Lissa: Billedkalender fra
1513. Børthy, Lissa: En dansk billedkalender
fra 1513. Dal, Erik and Povl Skaarup: The Ages of
Man and the Months of the Year. Dal, Erik (udg.): Niels Helvad: En smuk ihukommelse om menneskets alder efter de 12 måneder i året afdelt. Odense 1960. Damsgaard, Helle (red) Nationalmuseet nyt, nr. 83. København 1999. Den ældgamle ubedragelig Plantebog, hvori De syv Planeter etc. København u.å. Dumreicher, Carl og Sofus Larsen: Et blokbogsfund i Danmark. Aarhus 1929. Granlund, John: Medeltida månadsbilder. I: Saga och sed. Kungl. Gustav Adolfs Akademiens Årsbok 1964. Johansson, Per-Olof: Bonde-Practica
eller Veyr-Bog. Bd. 1: Udvalg, omtale, bibliografi,
litteratur. Bd. 2: Faks. af udgave 1744 [København 1976] Liebgott, Niels-Knud: Dansk Billedkalender på pergament 1513. Udklipsark med tekst. Nationalmuseet. U.å. [1974?] Margrethe 1. Nordens Frue og Husbond. Kalmarunionen 600 år. Essays og Udstillingskatalog. Trelleborg 1996. Kat. nr. 45. Nørlund, Poul: Et jordfund fra Vimmelskaftet. I: Smaastudier tilegnet Christian Axel Jensen på hans 65 Aars Fødselsdag. København 1943 Olesen, Dorthe Hove og Anette Lerche Trolle (red): Guide til Middelalderårets arrangementer. Kerteminde 1999. Petersen, Erik: Levende ord og lysende billeder. Den middelalderlige bogkultur i Danmark. Katalog. Gylling 1999. Kat. nr. 142. Rugaard, D.E.: Aaret og dets Maaneder. Kjøbenhavn 1863. Rørdam, T. Skat (overs.): Aandelige Digte af Afrem Syrer. Kjøbenhavn 1879. Webster, James Carson: The Labors of
the Months in Antique and Mediaeval Art. Plakater for Nationalmuseet med
billeder fra kalender 1513, hhv. 1 og 2. halvår.
Plakaten viser for 2. halvår april-billedet istedet for
december-billedet. |
DEBATFORUM WWW | Per-Olof Johansson| Per-Olof Johansson, DK