DEBATFORUM WWW | Per-Olof Johansson| Mail til Per-Olof Johansson
Her følger en artikel af Per-Olof Johansson fra Tidsskriftet SALT nr. 3, 1993 om Kommunernes Landsforening. HVERKEN hovedartiklen eller klamamsen OMRIDS AF KL er opdateret, men der tilføjes nogle få opdaterende noter.
30.6.2003 Efter i mange år ikke at have beskæftiget mig mig Kommunernes Landsforening, har jeg fået fat i Jens Blom-Hansens: Den fjerde Statsmagt. Den vil jeg se at få læst denne sommer. Jeg håber jeg kan vende tilbage med en kommentar. Jeg vil vurdere den ud fra min egen artikel: I hvilket omfang tager han de problemstillinger op, som jeg dengang tog fat i, og i hvilket omfang lader han dem ligge.
1.2.2005 kan den læses på www:
0pdaterende note 16.07.1995:Artiklen: Omrids af KL: Problemet med at lave en sammenfatning som her forsøgt er, at det kræver et større studium, så jeg opdaterer det ikke "bare lige". Jeg har ingen grund til at formode, at proportionerne har ændret sig. Hvad der udsendes fra de forskellige instanser er enten på regnskabsniveau eller reklame. Engang udsendte man hvert fjerde år en publikation kaldet "De fælleskommunale virksomheder", men det er man vistnok ophørt med. Tillæg til Danske Kommuner nr. 13 1994 handlede om de fælleskommunale selskaber og hed "Den kommunale familie" og giver omsætningstal og antal medarbejdere. Formanden p.t. er Evan Jensen, borgmester i Lejre. De 17 bestyrelsespladser fordeler sig således: A: 7 ,C:2, Z:1, V:6, F:1 |
OMRIDS AF KLKommunernes Landsforening
er opbygget efter et kinesisk æskesystem, der ikke gør
et overblik let og enkelt.
|
Der skal i det følgende argumenteres
for, at Kommunernes Landsforening (KL) på indtil flere
områder er en skandale. Strukturen i en skandalesag er
kort og godt, at der er handlet i modstrid med de regler
samfundet iøvrigt har forudsat var gældende på
området. Forudsætningen for, at en skandale kan udfolde sig, kan være ren svindel, men det kan også være autoritetstro og konsensus. Umiddelbart forventer vi, at den som har magten også har retten på sin side. Et af de geniale træk ved demokratiet er, at det tager højde for denne psykologiske realitet ved at operere med "magtens tredeling" i lovgivende, udøvende og dømmende magt. Den som demokratiet giver magt, er selv underlagt loven, uagtet hun og han vælges for at vedtage love. Tredelingen af magten er naturligvis en konstruktion. Tager man dette skelet væk, bliver rettens realitet det samme som magtens realitet. - Dette faktum kan få jurister til helt at glemme hensigten med konstruktionen. I et samfund, hvor lovene ikke er gældende længe nok til at vi når at læse dem, vil de embedsmænd, som skal repræsentere den udøvende magt ikke i samme grad støtte sig til "loven", som hvis loven kunne forudsættes at have en vis længere varighed. Der bliver en tendens til, at man i stedet indrette sig efter forventningerne til lovgiverne. Også for lovgiverne selv bliver loven et flydende begreb, som hun/han selv former ved at udsprede forventninger. På spidsfindig måde bliver juraen her brugt som politisk våben. Uden demokrati.Kommunernes Landsforening er opstået som et praktisk
redskab for kommunerne i det regel-vacuum de statslige
regler for kommunernes styrelse har efterladt. Det er et
samarbejdsorgan for kommunerne, som rent juridisk som
forening hører hjemme under privatretten. Det er et
redskanb, der har vist sig at være en fordel for mange
parter, ofte udfra helt modsat rettede synspunkter.
Efterfølgende har man ikke fundet det nødvendigt
"at begynde forfra" og få foreningen placeret
formelt rigtigt i systemet. KL uden lovgrundlag.Ideen med Kl har været at etablere en modvægt til centralmagten. Den er groet op så at sige "nedefra" på kommunernes eget initiativ, så det er ikke så mærkeligt, at der som udgangspunkt mangler lovgivning. Og at de før kommunesammenlægningen eksisterende foreninger søgte sammen måtte være en naturlig ting. Men at den lovløse tilstand skal fortsætte 25 år efter er uforståeligt. Selvfølgelig kunne man ikke forvente, at et initiativ til lovgivning skulle komme fra foreningen selv, som har klare fordele af tingenes tilstand som de er. Lovgivning vile medføre, at foreningen faldt ind under samme regler, som gælder al anden offentlig virksomhed i landet. Lov om offentlighed gælder ikke for KL. Der kan ikke klages til Ombudsmanden over KL, ejheller kan han selv tage sager op vedrørende KL. Det er under overvejelse at udvide klageadgangen til Ombudsmanden vedrørende kommunale beslutninger, her burde KL-området indgå. KL falder udenfor rigsrevisionens kompetence. KL har sit eget organ Kommunernes Revisionsafdeling, som også reviderer de fleste kommuner. Pressen har fået øje på det betænkelige i, at de almennyttige boligselskaber har deres eget revisionsfirma. På samme måde kunne man rejse spørgsmål ved Kommunernes Revisionsafdeling. Det kan stå lidt uskarpt, om grunden til, at der ingen åbenbare skandaler har været med KL i centrum, er bevidsthed i organisatioenen om den tynde is, man går på - eller om det skyldes offentlighedens manglende indsigt. Uroen omkring Tjærekompagniet og Bibliotekcentralens konkurs burde undersøges ud fra dette perspektiv. Selvom kommunerne forvalter en meget væsentlig del af den danske samfundsøkonomi, afgøres det samlede omfang pradoksalt nok ikke ved lov. Styringen sker via en aftale mellem den siddende regering og Kommunernes Landsforening. Aftalen er dog juridisk set ikke mere en aftale, end kommunerne kan gøre som de vil. KL har ikke fået overdraget nogen kompetance fra kommunerne på dette område, og må derfor nøjes med at henstille til kommunerne, at de holder aftalen. Da systemet var i sin vorden, udformedes aftalerne sådan, at hver kommune fik opgivne beløb at holde sig indenfor på det udvalgte område. Dettte system føltes dog for snævert for kommunerne. Derfor etablerede der et dispensationssystem, der åbenbarede, hvor grotesk systemet var: Man søgte dispensation fra en henstilling .... Styring ved trusler.Derfor opfandt man et begreb som benævnes
"Kommunerne under eet" Er det f.eks.
skatteprocenterne, der ikke må stige ifølge aftalen,
så gælder det kommunerne under eet. Det turde stå
ganske klart, at samfundets interesse ligger i at have
styr på omfanget af kommunernes økonomi "under
eet" og ikke i, om den ene kommune ligger lidt
højere og den anden lidt lavere. MEN som vejledning for
den enkelte kommune er begrebet ganske enkelt nonsens,
idet budgetterne vedtages samtidigt og hver for sig og
først efterfølgende lader sig sammenligne. Det bliver
altså ikke aftalen som fastlægger kommunernes
handlemønster, men deres forventninger til mere eller
mindre udtalte trusler om sanktioner. |
Per-Olof Johansson er tidligere medlem af Allerød Byråd (Lokallisten)
DEBATFORUM WWW | Per-Olof Johansson| Mail til per-olof.dk