www.per-olof.dk | email til Per-Olof Johansson | Debatforum WWW
På disse
sider vil jeg indsætte nogle af de læserindlæg jeg
ikke har fået trykt. Man kan af Politikens ugentlige statistik se, hvor få læserindlæg, som egentlig bliver trykt. Nogle gange taler de ikke-trykte om 'censur'. Men her på World Wide Web er der jo mulighed for at komme frit frem. Men det sker altså uden noget redaktionelt klap på hovedet. Der tales ikke meget om alt det, som ikke trykkes. Jeg er blevet for gammel til at lade være. |
Kulturen
mandag morgen. Skal man tro Carsten Andersens referat (Pol. 19.8.2002), så har Ugebrevet Mandag Morgen sat tal på det enhver avislæser i forvejen vidste: At erhvervslivet styrer kulturlivet. Både artikel og leder lader antyde en vis villighed til selvkritik hos Politiken. For at denne selvkritik skal kunne bruges til noget, må man indse, at undersøgelsen mangler noget væsentligt, nemlig beretningen om hvem og hvad det er som ikke kommer til orde. En sådan forståelse synes jeg ikke kommer til orde i lederen. Den er mere optaget af at forsvare sig. Det er da indlysende, at medierne ikke skal gå udenom at berette om de tiltag som er blevet aktuelle ved at foregå nu, udkomme nu, igangsat nu. Jeg tror blot man mangler blik for, hvor snæver horisonten egentlig er. Selv om kun en enkelt anmelder har erkendt, at han ligger under for hvad der udsendes af de store forlag, tør jeg godt konkludere, at det gælder - de fleste anmeldere og redaktioner. Det kaldte man i gamle dage snobberi, men det ord er vist gået ud af brug i takt med at det er blevet en af mediernes vigtigste parametre for offentliggørelse. Af referatet får man nemlig heller ikke indtryk af, at mediernes valg er styret af en tiltro til at man kan vurdere markedet, dvs hvad man tror interesserer læserne, 'flertallet af læserne'. Når man flakker mellem mange medier kan man få indtryk af, at der er ganske objektive kriterier for valget, for ofte er både top - og bundhistorierne de selvsamme allevegne. Jeg må gribe til et eksempel for at beskrive den snævre horisonts betydning. En anmelder mener, at der bl.a. er den forskel på filosofferne Popper og Wittgenstein, at den sidste er alment kendt. Når det for mig er så indlysende, at ingen af de to herrer kan siges at være alment kendt, hvor kan anmelderen så tage sådan fejl? Min konklusion bliver, at han lever i en osteklokke, et lukket miljø hvor hans udsagn sikkert er rigtigt nok, men det miljø repræsenter ikke almenheden. Et parallelt eksempel er, når anmeldere taler om glemte forfattere. Læseren kan så være i den situation dagligt at have vedkommende glemte forfatters bøger i hånden. Hvad betyder 'glemt' i journalistens artikel? At der ikke lige er udkommet en film, en bog eller lignende om forfatteren. Nærmest dagligt er der hollandsk auktion i Helligåndshuset i København. Her formidles bjerge af bøger af glemte forfattere. Måske køber en og anden bare for at samle, men de fleste køber faktisk for at læse, hente viden, inspiration, oplevelser, underholdning. Det giver sig sikkert udtryk i deres liv, men ikke nødvendigvis i medierne. Så det med de glemte er igen et resultat af den snævre horisont, hvor medierne tror at deres horisont er den eneste eksisterende. Professor Anker Brink Lund er inde på det rigtige, når han citeres for at sige, at "kritisk journalistik er stort set fraværende og fundamentale spørgsmål om kulturel identitet henvises til læserbrevspalterne". Nu er det bare sådan, at sådanne indlæg kan være væsentlige uden at leve op til de krav der stilles til læserindlæg, nemlig korthed og klarhed. De bliver derfor slet ikke bragt. At pladsen er begrænset lyder som et indlysende argument. Indtil man ser, hvilken plads avisen tildeler ligegyldigt nonsens. I dagens artikel vælger redaktionen smartness fremfor indhold ved at bruge en halv avisside på introduktionen. Gad vist om ikke læserbrevsredaktionen allerede lå inde med flere indlæg, som ikke bliver trykt, men som udmærket på den plads kunne have været bragt som relevant akkompagnement til artiklen. Dagbog Disse notater har ikke været sendt til nogen før. Men jeg synes de hører hjemme her på siden 'utrykt'. 28. oktober 2001 Jeg sendte Politikens debatredaktion et digt 'Mod Meninger'. (Se nederst i denne spalte). Det blev trykt - men forvandlet til prosa. Det er sket før, men det er hver gang lidt af en overraskelse. Der er en mening med at stille et stykke tekst op 'som digt', det vil sige med linjebrud efter andre kriterier end spaltebredden. Det kan vist ikke siges kort, så jeg udelader her nærmere forklaringer, men tro mig, der er en digterisk grund. Ordene er de samme - men meningen en anden, hensigten en anden. Så læser jeg en anmeldelse af en ny digtsamling af F.P. Jac. Faktisk to anmeldelser. Begge mener at kunne køre let henover digterens måde at bryde linjer op på, taler om en oppustet novelle, vurderer hvor mange sider teksten ville fylde skrevet 'normalt'. Først da jeg selv stikker næsen i bogen er jeg helt sikker på, at den er skrevet og trykt som digt. Hvad bilder anmelderne sig ind? De kunne fatte hver eneste digtbog og overveje hvor meget den ville 'fylde' - hvis ordene skulle komprimeres til 'prosa' - og hvad så? som læser må man vurdere disse anmeldere som personer der ikke fatte digtningens grund - men den ene er selv digter og den anden er en af landets førende lyrik-kritikere. Så det må jo være personen, de har et horn i siden på, ellers ville de vel ikke kunne finde på at indføje så fladpandede argumenter i en anmeldelse. Så kommer jeg for skade at skrive et læserbrev til Politiken om anmeldelsen af Carsten Jensens nye bog. Anmelderen efterlyser at nogen diskutere med Carsten Jensen og jeg tillader mig at mene, at en argumentering af blot nogen udførlighed kunne ville blive tilladt skribenter i Klaus Rifbjerg-klassen. Søndagen efter ser jeg på Carsten Jensen med nye øjne - er der her noget at diskutere, skal det sandelig blive diskuteret. - Men det kan jeg da ikke. Han fortæller hvordan han har det med tidens nyhedsstrøm og bringer nogle prægnante citater, som næppe kan findes værre. Dette er jo digt, digt skåret ned til prosa. Det er helt klart vigtigt for Carsten Jensen at komme af med sine synspunkter, men de står ikke til debat. Hvis man fortæller hvordan man har det, står dette jo ikke til debat. 1. november 2001 Med reference til ganske gamle fortælleformer har Per Aage Brandt skrevet et digt om hvordan vi har det midt i vadestedet lige nu. Tre guder som er en og samme strides om være netop det - den samme. Det er en pastiche over en gammel måde at skrive lærestykker på, forekommer det mig. Men digt er det jo, skønt skrevet som prosa og trykt i Information. At det er digt understreges af opsætningen - alligevel. Der er Informations redaktion jo virkelig avanceret i forhold til al anden dansk presse. De tør bringe digte på forsiden. Jeg tror ikke redaktionen har skrevet et digt med brudte linjer sammen til prosa. Men muligheden strejfede mig da dette var overgået mig selv på Politiken forleden. Når jeg tænkte at noget lignende kunne ske på Information var det, fordi både anmelderen på Politiken og Information blandede opstillingen af digtet ind i anmeldelsen af F. P. .Jacs seneste bog. Han har valgt nogle skæve linjebrud, hvilket får anmelderne til at fantasere om, hvor meget -mindre- bogen ville have fyldt, hvis den var blevet trykt som prosa. Af alt det begge anmeldere finder kritisabelt ved bogen afslører dette ene angrebspunkt dog at de er ude efter noget andet end vurderingen af digtet som digt. Hvor meget mon Frank Jæger ville fylde skrevet som til prosa. Sådan gjorde man salmebøger engang, men det er da tåbeligt. Mod meninger Engang: Var der noget ved Per-Olof Johansson |
[september 2002] 'Dansk
Folkeparti' falsk betegnelse Denne artikel er forsøgt afsat til flere sider i flere versioner. Udover Politiken, Weekendavisen, Information og Jyllands Posten. Denne sidste version sendte jeg til såvel Politiken som Dagens Nyheter. Det mærkelige er, at der er god plads til at publicere noget vrøvl - men ikke plads til at korrigere det.! Den korte version af nedenstående kunne lyde: Det er muligt at Göran Rosenberg (Pol. 14.9.2002) er
ironisk, når han siger at Danmark har valgt Pia
Kjærsgaard som sit nationalsymbol. Men at alle læsere
skulle opfatte denne ironi er jeg ikke altfor sikker på.
Lad det derfor være mig som slår fast: Danmark har ikke
valgt Pia Kjærsgaard som nationalsymbol. Hun vil med sin
henvendelse til det svenske folk og sit partinavn gøre
sig til af at repræsentere Danmark. Det er denne myte
hun ønsker skal blive virkelighed og som ingen bør
støtte hende i, hverken Politiken, Dagens Nyheter eller
Göran Rosenberg. Dansk Folkeparti er et lige så
bedragerisk navn som Sverigesdemokraterne. 'Dansk Folkeparti' falsk betegnelse Dansk Folkeparti har henvendt sig til det svenske folk. Som det ene folk til det andet. Måske er Göran Rosenbergs artikel 'Det stolta men aldrig nöjda Sverige' som den hed i Dagens Nyheter lidt muntert ment, når den henvender sig til os danskere som helhed lidt i samme toneart ' Kära grannar'. (Pol. 14.9.2002) Men desværre kan jeg overhovedet ikke opfatte det muntert, når han vil udlægge begivenhederne i Danmark sådan at 'Danmark' har gjort Pia Kjærsgaard til sit nationalsymbol. Sådan vil hun sikkert gerne selv se det, men sådan er det ikke. Peter Skaarup fra Dansk folkepart skrev en artikel 'Svensk redigering' i Jyllands Posten den18.8. Af den svenske avis Expressen er han blevet redigeret - straks er han redigeret af 'Sverige'. Hvorfor den pågældende redaktør ikke har fundet de fjernede afsnit forenelige med svensk presseetik, står lidt hen i det uvisse, men heller ikke i Danmark får man trykt alt hvad man sender frem til aviserne netop som man vil have det. Men Dansk Folkepartis hellige forargelse over ikke at kunne få lov til at drage vidtrækkende nedvurderende konsekvenser af sine eksempler, kunne give anledning til en vurdering af partiets taktik i almindelighed, som starter allerede med navnet 'Dansk Folkeparti'. For navnet er falsk varebetegnelse og det er sørgeligt at Göran Rosenberg ikke har fået øje på det. Jeg har ikke megen tillid til, at min redegørelse for fejlslutningen bliver trykt, for jeg er ikke til sinds at holde mig til de få ord, som vi ikke-pinger tilstås i læserbrevspalten, det være sig i Danmark eller Sverige. Det hedder ikke censur men 'pladsproblem'. For at anskueliggøre sin tankegang kan det være
nødvendigt at bruge eksempler og billeder. Måske for at
gøre argumentationen kortere og mere spiselig for
pladsmanglende redaktører? Mere end anskueliggørelse er
det ikke, men det har vi alle svært ved at lære. Ingen
debat er som indvandrerdebatten befængt med eksempler
til at sige det hele.
|
David Gress David Gress er ikke en læserskribent mellem andre. Han er så højt prioriteret på debatsiderne at han skriver 'fast'. Det skulle vel borge for et kvalitetsniveau. Hans artikler skal foregive ekspertise og saglighed. Derfor opleves følgende eksempel (Pol. 15,12,2001) så forargeligt: "Når man definerer en gruppe som svag, har man også dermed defineret den som hjælpeløs, henvist til offentlige overførsler. Ikke til andres hjælp, for i Velfærds-Danmark er det kun de færreste, der er dumme nok til at hjælpe hinanden, menneske til menneske. Det har vi jo det offentlige til!" Hvor har David Gress denne erfaring fra? Man kunne unde ham at være henvist til hjælp fra det offentlige i en given krise. I hvilke tilfælde repræsenterer den offentlige hjælp noget, som kan kaldes 'nok'? Det er sådanne syner visse folk for tiden har når de lever i et elfenbenstårn, fjernt fra virkeligheden. Det gør jo ungdommen tit. De 50 % af de unge mellem 18 og 29 som har stemt på partiet Venstre vil en dag af bitter erfaring gøre op med fraserne fra 2001. Der bliver ryddet mange en tillægsforside om 10-20 år for at de kan øve bodsgang. I modsætning til David Gress vil jeg påstå, at hvis de personer findes, som kalder de der hjælper hinanden for dumme, er det kun på det retoriske plan, ikke i virkeligheden. Visse mennesker taler sådan, skønt deres situation er en helt anden. Der hjælpes vidt og bredt i det danske samfund af familie, venner, fjerne bekendtskaber. Den gensidige hjælp er langtfra afskaffet. Den der af nødvendighed eller af stædighed vil 'nøjes' med den offentlige hjælp kommer næppe langt på helbredelsens vej i dagens Danmark.. Men med de problemer folk har, kan det være svært for både det offentlige og private at nå frem. Og så kan det måske illudere selvfølelse hos nogle få, hvis man siger, at man lever på nas hos det offentlige, forstå det hvo som kan. Det er imidlertid noget helt andet end at det almindelige i Danmark er, at der ikke ydes hjælp fra venner og familie til den der er svag. Dog - i følge David Gress må ingen kaldes svage. Mage til hykleri skal man da lede længe efter. |
TRYKT! Frederiksborg Amts Avis tirsdag 4.januar 2006 Og at læse i blogindlæg http://perolofdk.blogspot.com/2006_01_01_archive.html
Et udansk folkeparti
|
www.per-olof.dk | email til Per-Olof Johansson | Debatforum WWW