www.per-olof.dk | email til Per-Olof Johansson | Blog
Jeg læser manifestet
Per-Olof Johansson
6.4.1997: | Følgende artikel stod
at læse i Allerød Posten 1.4.1976. I de sidste par år
har jeg tit tænkt at jeg måtte genskrive den i kraft af
den debat om bodskommunismen som er fulgt i kølvandet
på Sovjetunionens sammenbrud. Når jeg så har genlæst
den, har jeg dels fundet det unødvendigt at reformulere
den, dels fundet demonstrationen af, at sådanne tanker
altså ikke kunne finde plads hos redaktørerne på det
tidspunkt fuldt så sigende som selve indholdet. Den umiddelbare anledning til at artiklen kommer på Debatforum WWW idag den 6.4.1997 er tre indlæg i dagens Politiken der forsøger at gyde nyt liv i socialismen. Hele tre steder i dagens avis bidrager Politiken til det kunstige åndedræt, den vil give venstrefløjen. Meget sigende er logoet for denne debat et segl krydset af en rose. Tegneren har her fået med, at - nissen flytter med. I to af indlæggene påkaldes endog det kommunistiske manifest. Det er åbenbart ikke gået op for de pågældende, at det netop er manifestets taktik-linje med sin undsigelse af de borgerlige frihedsrettigheder, der har kompromitteret socialismen. Af en detalje kan jeg se, at jeg er startet på min artikel i 1974. Andre har formentlig 100 gange før mig skrevet noget lignende lige siden 1848. Det hører jeg meget gerne om. |
(Manifestet er citeret fra Karl Marx: Økonomi og filosofi. Gyldendal 1962.) |
Allerød Posten
1.4.1976. Hvad enten vor krise for tiden
kan siges at skyldes oliekrisen eller
valuta-krisen eller andet, kan der ikke være
tvivl om, at krisens egentlige årsag er fundamentale
fejl i det økonomiske system, og ikke nogen pludselig
opstået mangel eller naturkatastrofe. Det er systemet
ved hvilket goderne produceres og fordeles, som er
forkert. Tilsyneladende er modsætningen til det herskende
system kommunismen. I en eller anden afskygning.
Marxister er et fælt ord, men det forekommer
mig, at folk som kalder sig sådan, tit fremdrager
sandheder, som ikke uden dem var kommet til
offentlighedens kundskab. Man diskuterer så hvilken
marxisme. Det kan rent filosofiske blive meget
spidsfindigt. Hvad der interesserer mig lige nu, er
marxisme som udgangspunkt for et samfundssystem. Jeg
vælger derfor at læse det kommunistiske partis manifest
fra 1848. Det er af et omfang, som gør det læseligt,
dets hensigt er at stadfæste principper og mål, man kan
vel ikke forvente at finde alt detaljeret udarbejdet men
heller ikke noget væsentligt udeladt. Hvad er et manifest? Ifl. Meyers Fremmedordbog fra
1853: en offentlig, af et land regering udstedt,
erklæring eller kundgørelse som oftest,
retfærdiggørelses - eller forsvarsskrift ( et slags
appellation til den offentlige mening). 1. kapitel hedder så Bourgeoisi og
proletariat. Her oprulles alle hidtidige samfunds
historie som var de klassekampens historie. Hvis man
søger klassekampens historie, finder man dem her i en
skitsemæssig men levende form. Den sidste herskende
klasse inden proletariatet kaldes bourgeoisiet.
Bourgeoisiet har i de knap hundrede år, det har
været herskende klasse, skabt produktionskræfter, der i
deres kolossale omfang overgår, hvad alle tidligere
generationer tilsammen har frembragt. De
borgerlige forhold er blevet for snævre til at kunne
rumme den rigdom, de frembringer. Hvordan overvinder
bourgeoisiet kriserne? På den ene side ved den
nødtvungne tilintetgørelse af en masse
produktivkræfter. På den anden side ved at erobre nye
markeder og ved at udnytte de gamle grundigere. og
Videre: Men bourgeoisiet har ikke blot smedet de
våben, der skal bringe det døden. Det har også
frembragt de mennesker, der skal føre disse våben - de
moderne arbejdere, proletarerne. 2. kapitel hedder Proletarer og
kommunister hvor målet fastlægges: Proletariatets
organisering som klasse, bourgeoisiherredømmets fald og
proletariatets erobring af den politiske magt. De lyder som følger: Punkterne 1, 3, 5, 6, 9, og 10 kan jeg tilslutte mig
under ganske bestemte forudsætninger. Målet lyder
besnærende: I stedet for det gamle borgerlige
samfund med dets klasser og klassemodsætninger får vi
en sammenslutning hvor den enkeltes fri udvikling er
betingelsen for alles fri udvikling. Imidlertid bereder kapitel 3 een her en overraskelse.
Fanatisk og selvhævdende nedgøres i dette kapitel andre
socialistiske bestræbelser, samtidige og fortidige. Her
er noget af det man genkender fra det hjemlige
kommunistiske parti. Anderledes tænkende er enten
forbrydere eller dumme. Hvoraf kommer dette? Er det et
led i kampen om medlemsskaren? For at forstå at dette
ikke er tilfælde - desværre, er det nødvendigt at gå
tilbage til kapitel 2. På vej mod det praktiske handlingsprogram møder man
udtalelser som denne: Kommunisternes teoretiske
grundsætninger hviler aldeles ikke på ideer, på
principper som er opfundet eller opdaget af en eller
anden verdensreformator. De er kun alment udtryk for de
faktiske forhold, der knytter sig til en eksisterende
klassekamp, til en historisk bevægelse, der foregår for
øjnene af os. Samfundets historie som
klassekampens, skulle altså ikke forstås som en mulig
synsvinkel blandt andre, men som den eneste sande. Dette
er et principielt punkt med betydelig rækkevidde. For
mens fastlæggelsen af, hvad man skal forstå ved klasse
og bourgeoisi osv kastes bort, så den ønskede
samfundstilstand er nået, så ligger der farlige spirer
i de her citerede linier. Manifestets forfattere afslører hermed, at de selv
blev uhelbredelige ofre for den materialisme de angreb.
Er man uenig med forfatterne på de her anføre punkter,
betyder det ikke, at de ikke vil samarbejde. Men man er
og bliver en bourgeois. De bestemte forudsætninger, som jeg ville kræve
opfyldt for at arbejde for handlingsprogrammets punkter,
angår først og fremmest de af forfatterne så foragtede
borgerlige rettigheder og friheder (bortset fra
privatejendomsret til produktionsmidler og jord). Det kan
ikke genere mig, at et erklæres, at målet kun kan nås
ved, at hele den bestående samfundsorden styrtes ved
magt. Hvor det parlamentariske demokrati ellers fungerer,
fungerer der ved, at et flertal sætter sin magt igennem.
Men forudsætningen er rigtignok, at flertallet er blevet
konstateret, og at der er sat grænser for
magtudfoldelsen. Manifestet beskæftiger sig ikke med
sligt, fordi kommunismen repræsenterer arbejderklassen
og arbejderklassen per definition er flertallet. Ude i
fremtiden anses alle negative sider af det menneskelig
væsen ophævet ved revolutionen. Der er derfor intet
behov for at udtale sig om de kanaler stridigheder må
forløbe i og med hvilke konsekvenser. Men ikke desto mindre forsøger Peter Kemp i
Politikens kronik 3.7.1975 at bringe undsætning, ved at
definere en ægte Marx, som han siger er ved
at dukke frem af forskningen. Mange af marxismens
kritikere vil blive bragt til tavshed, og marxisternes
virkelige fjende vil vise sig ikke at være den ægte
humanisme, men den politik, der fremmer eller opretholder
den ulige ret mellem mennesker siger han. Vi bor i Danmark, hvor det hedder sig, at Holger
Danske sover, indtil Danmark er i nød. Så vågner dette
spøgelse op i den danske bevidsthed og slår et slag for
friheden. Jeg indrømmer, at det er en kapital-nyhed,
hvis denne rolle som spøgelse for alvor overtages af
Karl Marx.. |
www.per-olof.dk | email til Per-Olof Johansson | Debatforum WWW
@