Den utopiske enighed
12.2.1991
Danskerne
er invandrere 2002
Uanset kommentarens indhold?
15.03.1997
Digtet i avisen
15.12.1996
Appellen til poeterne og
andre følsømme sjæle. Nov. 1997
Min egen klumme
5.10.1997
|
Der kræves formidling af utopisk tænkning, hvis
ikke kulturens skæbne skal ligge i hænderne på små
herskersamfund, der tror sig i god ret.
Kommentar i Information 12.2.1991. På WWW 12.3.1997.
Af Per-Olof Johansson
Utopi er blevet navnet på alle gode tanker, som ikke
lader sig realisere.
Utopier behøver vi, selv om de måske af en fejltagelse
skulle blive genstand for fetisch-dyrkelse. Det er ikke
til den brug, vi behøver dem. Vi behøver dem som
samtalegrundlag.
Denne opfattelse af utopi kan nok støttes på Thomas
More himself, forfatteren til Utopia. Utopia
er ikke det samfund han ønskede sig, men en lovlig
mulighed for at kunne debattere det eksisterende samfund.
Vi, der kan sige hvad vi vil, behøver altså ikke af den
grund gå krogveje. For os er fremstillingen af et utopia
nødvendig for at kunne løfte samtalen op over de
nærmeste fortrædeligheder og anmassende
ligegyldigheder.
Utopien hvælver som regel en himmel af enighed op over
de udvalgte læsere. Vi hvirvles gennem århundrederne og
mellem kontinenterne og mellem århundredernes største
forfattere. Når vi sænker blikket ind i os selv
bagefter, ved vi også, at det er først bagefter - at
arbejdet begynder. At egentlig måtte man først gå
hvert eneste lille klokkeslag efter for at afprøve dets
lødighed, for at kunne vide, om forfatteren med føje
støtter sig på alle disse sprøde klange - eller om han
blot bruger dem fantastisk for at få os alle til at
svæve.
Utopien fremmaner en himmel af enighed. Under den bliver
alt muligt. Men selv svævende synes jeg det er umuligt
at glemme, at enigheden ikke findes.
Ganske vist har enighedens himmel været den kuppel alle
historiske bevægelser er foregået i ly af - selvom vi
bagefter kan se, enigheden ikke var så stor, som de selv
troede. og at deres ret ikke var så absolut, som de selv
enten troede eller fremstillede det. Vi kan måske
bagefter forstå de historiske gode grunde til at de
troede absolut på deres gode ret, men vi kan ikke give
dem ret.
Det der gør, at utopien på verdensplan føles så
nødvendig er, at vi alle, når vi nøgternt søger at
vurdere, hvad den nuværende udvikling vil føre med sig,
ser en lang ubrudt kæde af ulykkelige og grufulde
hændelser ligge foran os.
At vi tror, alt dette vil ske, skyldes, at vi ser, at
alle parters stærke tro på deres gode ret vil føre os
derhen.
Utopierne må give os andre øjne på udviklingen end den
gode ret. Det er verdensomfattende vaneforestillinger,
som skal nedbrydes.
Lad os begynde med at nægte at kalde den udvikling, som
har givet regeringerne atomkraften i hænde for
fremskridt. Selv når de naturvidenskabelige opdagelser
punkt for punkt er sande. Der er ingen af de goder,
naturvidenskabernes udvikling har givet menneskes, som
vil være prisen værd - ingen som er
katastrofemuligheden værd.
Hvor finder man fremstillingen af modstanderne med
denne udvikling, hvor finder man fremstillingen af den
latterliggørelse, de i tidens løb har været udsat for?
Nå, da vi jo ikke kan skrue historiens hjul tilbage,
ville den blot være en ringe trøst. Vi er bare kommet
så vidt, at en næste generation ellers vi have glemt,
at der var en kvalificeret modstand. Vi anser den
forudgående videnskab for næsten latterlig - men hvor
latterlig den end var, var det måske dens mangelfuldhed,
som beskyttede den da levende menneskehed mod den
selvskabte katastrofe - selv om man udmærket kendte
angsten for katastrofen - for de katastrofer, som også
stadig er mulige - kometer, jordskælv, hungersnød osv.
Lad os nægte, at storbyerne indgår i rækken af
menneskehedens fremskridt. Nutidens kultur er byernes
kultur. Mulighederne for til den ene side ensretning, til
den anden side kaos synes stærkt forøget i byerne.
Enighed og samhørighed findes som kuriøse, marginale
bevægelser, der tjener som et underholdende moment på
TV-skærmen - voldelige eller blomstrende , men
bevægelserne griber ikke i den grad om sig, at de når
frem til magten eller evner at bruge magtens midler. Vi
er med begivenhederne i Østeuropa blevet mindet om, at
de kan virke omvæltende, men det er også ret tydeligt,
at derefter står andre kræfter parat, uden garanti for,
at udviklingen fører i den ønskede retning.
Katastrofernes skygge hviler aller tungest på
storbyerne.
Det er den moderne kultur selv, som ved at gøre
menneskehedens udslettelse til en mulighed for den
menneskelige handlen, netop derved skaber nødvendigheden
af, at ingen bruger dette sidste middel for at
opnå sin gode ret, eller for at afholde en
påstået modstander fra at opnå sin gode
ret. Der er kommet materiel vægt bag et moralsk krav!
Hjælper det?
Den nødvendige enighed angår altså for så vidt blot,
at man afstår fra at handle på et bestemt punkt - de er
blot ikke nogen mulig måde, hvorpå det kan isoleres som
punkt - det kan ikke glemmes - det forbliver
en trussel.
Vi prøver på at blive i troen på, at det kan glemmes -
og skaber utopier om nedrustningsstop og nye
magtkonstellationers nye lod i vægtskålen. Vi håber
på, at det kan lade sig gøre? Lige meget hvor stor
kontrollen bliver, bliver det kontrol med en
eksisterende mulighed, som vi ønsker ikke var der.
Samtidig med at naturvidenskaberne udvikles efter
samme baner som hidtil og forøger katastrofemulighederne
i alle tænkelige retninger.
Der er i disse år mange som mere eller mindre på
fantasiens vinger fortæller os om samfund i fortiden,
hvis højt specialiserede viden bragte dem til afgrundens
rand og til sammenbrud - og deres kongeniale viden til
glemsel. Mere end oplysning om historisk fortid, virker
det som en myte om fremtiden - en advarsel og en
påpegning af en mulighed!
Går mulighederne for glemsel virkelig over
katastrofernes skærsild. Kan vi kun tæmme den viden, vi
har samlet - ved at glemme den?
Her kræves formidling af utopisk tænkning, hvis ikke
kulturens skæbne skal ligge i hænderne på små
herskersamfund, der i den sidste ende kan blive forledt
af deres tro på deres gode ret. Det er ikke en mulighed
som er væsentligt svækket af sammenbruddet i øst,
måske tvært imod.
De katastrofer vi står overfor, er over en 400-årig
periode affødt af enkeltpersoners indsats for at
erhverve viden og tilbyde denne utopiske viden til enhver
- også regeringer. Denne utopi er det, som også har
affødt erobringer og bosættelser af andre kontinenter
og skabelsen af både USA og Sovjetunionen. Denne utopi
er det, som har vist sig som en frygtelig fejltagelse.
Der ventes på nye ideer - ideer man ikke kan forvente
skal bruge 400 år til at udvikles og spredes. Og dog må
man tro, at det er det tidsperspektiv, som er
nødvendigt, hvis enigheden skal være grundfæstet.
Derfor får alle frelserideer et skær af latterlighed
over sig, et skær af at være en art paradenumre. De
skabes som psykologisk opbyggelse for vedkommende selv og
en lille kreds. Anderledes kan det næppe begynde, men
det er jo blot sørgeligt, når grænserne mod omverdenen
gør den lille kreds til en sekt i stedet for en
inspiration. - Målet er den utopiske enighed og i
realiteternes verden bliver afstandene større og
større.
Af Per-Olof Johansson
Dette var altså min indledning til et Debatforum på
WWW:
Dette er et forsøg på at lave et debatforum, som
svarer til de muligheder www tilbyder. Jeg skriver her
min uforgribelige mening om dette og hint. Den som
ønsker at deltage i debatten, laver en lignende side hos
sig selv og sender mig adressen, som jeg så naturligvis
publicerer helt uanset kommentarens indhold. Det der
vindes ved debat på denne måde er, at du selv er
redaktør af dine indlæg. Du ved præcis hvorfor det
bliver langt eller kort osv.
Har du ikke selv en homepage, er det muligt at finde
steder at placere indlægget på www alligevel. Handler
indlægget om noget med radio kan det placeres hos
DR-debat, er det noget om Politikens COMPUTER tillæg har
du adgang til at skrive det i deres konference osv. Og
så sender man mig bare den adresse og overskriften på
indlægget og dit navn, så er det det link jeg sætter
på.
Ikke styret af nogen - et åbent forum - åbent for
dem med adgang til www. Det lyder enkelt - men det er
ikke mere enkelt end at det aktualiserer debatten om,
hvorvidt alt er tilladt på internet eller ej?
Jeg har syntes, at de argumenter man har fremført om, at
postvæsenet ikke har ansvar for forsendelsernes indhold
men for at de når frem, er rigtige. Men måske er det en
forenklet sammenligning, som den slags analogier så ofte
er.
For det første er det jo slet ikke helt sandt. Jeg
adviseres jo allerede på postkassens klap om, at der er
forsendelser som er ulovlige, nemlig et almindeligt brev
indeholdende penge. Jeg behøver heller ikke engang at
slå op i en posthåndbog for at tænke mig til, at det
er forbudt at sende genstande, der på den ene eller
anden måde kan skade øvrig post.
Så i stedet for analogier må vi holde os til redskabet
selv og få en realistisk opfattelse af ikke blot hvordan
det virker nu, men hvad det kan bruges til. Og vi har da
også allerede set, at udviklingen af redskabet og
kontrollen af redskabet internet er to sider af samme
sag.
Er den danske grundlovs § 77 egentlig ikke ganske
god:
Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at
offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for
domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler
kan ingensinde på ny indføres.
Den deler området ind i nogle trin. Man kan ikke bare
offentliggøre hvad som helst uden at skulle stå til
ansvar for det. Men man kan offentliggøre hvad som
helst, siger grundloven , men det er vist ikke
virkeligheden, ej heller efter de efterfølgende love.
Der kan være love som forbyder offentliggørelse af det
ene og det andet - hvad enten der nu henvises til rigets
sikkerhed eller seksualitet - og som politiet på
forhånd vil gribe ind over for.
Spørgsmålet er, om vi allerede har love som for
grundlovsfædrene ville være faldet ind under sidste
punktum: Censur og andre forebyggende forholdsregler.
Det som er til debat er jo lige præcis det: Censur og
andre forebyggende forholdsregler. Der vil kunne laves
programmer for alle mulige slags frasorteringer, som
lovgiverne så kan forlange skal være installeret på
enhver lovlig computer eller måske bare enhver lovlig
server. I sig selv værdineutrale redskaber, som vil
kunne bruges til hvad som helst.
Og så har vi den anden side af debatten, som vil tillade
alt.
Når jeg laver denne homepage rives jeg ud af den
abstrakte debat ved at skrive: Den som ønsker at
deltage i debatten, laver en lignende side hos sig selv
og sender mig adressen, som jeg så naturligvis
publicerer helt uanset kommentarens indhold.
Først efterfølgende gik det op for mig, at det vil jeg
selvfølgelig ikke gøre helt uanset kommentarens
indhold. Helt uanset kommentarens
indhold er naturligvis den overordnede
målsætning, men det er hykleri at sige, at sådan vil
jeg handle i enhver situation. Det må være et udslag af
fantasiløshed, hvis nogen for alvor tror, at de vil
optræde sådan. Jeg vedkender mig, at det vil jeg ikke.
Udover spørgsmålet om kommentarens indhold er der jo
endelig det forhold, at det kunne blive uoverkommeligt.
At vedligeholde homepages er noget af et job og kunne i
sig selv mane til ikke at afgive for mange løfter!
15.03.1997
af Per-Olof Johansson.
Når man har set en vellykket udstilling er det vel i
orden, at man vil indvie andre og lokke dem med?
Desværre, jeg har glemt i hvilken gade i København, men
du finder det nok selv, altså hør:
Udstillingen hedder DIGTET I AVISEN, og da det er folk
fra Politiken der har lavet den er de fleste numre
naturligvis derfra. Og da emnet er stort er der naturligt
nok kun tale om et betegnede udvalg. Meningen er, at man
skal få øje på, hvordan det er lykkedes nogle
journalister på avisen trods modstand fra det
almindelige syn hos de toneangivende at trække digte ind
i avisens spalter.
Hvem personerne bag er, må man gætte på. De to
forgående debatredaktører Heering og Odbjerg må
tælles iblandt dem. Og så var digteren Peter Poulsen
engang på avisen og gjorde sit. Hvem det er idag tør
jeg ikke gætte på, men de er der skønt deres stemme
ikke høres offentligt.
I 1991 blev Peter Poulsen redaktør på en ugentlig side
digte: "En lørdag i hver måned vil Politiken
bringe en side med digte. " Desværre holdt det op
igen. Udstillingen er på den måde ganske mangelfuld for
vi ser kun startsiden. Temaerne var lidt for store,
verdensbilleder, kærlighed. En side var nok for meget.
det havde måske været bedre med lidt hver uge men det
var flot. Netop med de store temaer og de store navne
måtte redaktionen bøje sig. Men vel også derfor kunne
dampen ikke holdes oppe.
De små tiltag har virket bedre. Digte i forbindelse med
udgivelser af kendte digteres bøger, digte i forbindelse
med særlige begivenheder, digte af unge, børn, kvinder
alt efter sådanne overtydelige kriterier - men med en
god illustration, som regel tegning og set i bakspejlet
slet ikke så følgagtigt som læseren måske kunne
tænke den enkelte dag: ja selvfølgelig Benny Andersen,
ja selvfølgelig Halfdan Rasmussen, Klaus Rifbjerg. For
med i koret kom også andre, navne man ikke siden har
hørt men ærlige digte i tidens tone. Det kunne være et
lille læserbrev, det kunne vokse til et stort. Her set
planche efter planche virker det som en god plan.
Og når man så giver sig tid til at læse ser man at der
kom meget andet end det dagsaktuelle ind fordi digtenes
mål uanset udgangspunktet var aldrig som konkret aktuelt
netop pegede udover øjeblikket -.
Et særligt accepteret kriterium har de fremmede digtere
været. Fra 24. oktober 94 f.eks. en side med digte
udgivet på Brøndum/Aschehoug af herboende udlændinge.
Overskriften er som et motto for kriteriet selv:
Udlændigheden skærper opmærksomheden.
De kendte digtere kommer først - her er et fra 15.juni
1967 af Jens August Schade: Københavnerpigen. Med
illustration af Hans Bendix. Der er også eksempler fra
Ekstrabladet netop med Schade-digte - dér tøved man
ikke med at give ham en side og store typer.
"Festlig følger det ene århundrede/ efter det
andet med bolignød/ pebermynter, teaterdød -" i
Politiken trængt op i et hjørne, halvhjertet. I Ekstra
Bladet 10.1.1973 en hel side med tegning af Erik Stender
digtet: Til Jens August Schade på hans fødselsdag - af
Jens August Schade!
Sådan startede det også med Thorkild Bjørnvigs
miljødigte i et hjørne i Politiken - for siden i
slutningen af 70`erne at få fuld power på over
kronikken - f.eks digtet VAND i anledning af den
påtænkte PVC- fabrik ved Skælskør 30.10. 1977.
"Har ikke planternes rødder, dyrs og menneskers
mund/ førstefødselsretten til vandet?"
Et Tivoli-digt fra 28.4.1979 af Halfdan Rasmussen får
helt overdådig plads, store typer, gode tegninger af
Jørgen Saabye. Også for at fejre, at der kom noget fra
Halfdans hånd.
Digtet i avisen får avisen til at holde stille i hånden
på en anden måde end andet stof -her kan ikke skimmes.
Det er netop digtets store opgave i avisen og med alle
disse sider for øje kan det ses, at det lykkes.
Her er også eksempler fra andre aviser, det svenske
Dagens Nyheter og den danske Information. Information har
altid været large med plads til digte og ikke i samme
grad indlagt "nyhedskriterier" hvor de rettelig
ikke hører hjemme. Fra den 7.6.1991 "hvis du ikke
altid gik med bukser" af Carsten René Nielsen, med
en fantastiks illustration af Per Marquard Otzen. Der er
flere lignende.
I Dagens Nyheter kan man på en side den 30. november
1986 trykke hele ti digte af amerikaneren Lucien Stryk,
det bliver jo en hel digtsamling. Forleden gjorde
Politiken i Kulturliv noget lignende med takster af
Morten Søndergaard, vi kan godt.
Dagens Nyheter og Jyllandsposten er hver repræsenteret
med sider, hvor digte udnyttes i reklameøjemed. JP med
et digt af Per Højholdt om John Lennon. Reklameværdien
består i at det lille digt bringes alene på bagsiden af
det omslag JP den dag gav sit kulturtillæg da det
sendtes med til Informations læsere. En stærk tro på
digtets virkning alene ved sin tilstedeværelse.
Festivalen "Ord i Nord" var også en
begivenhed som tillod digte: f.eks. Märta Tikkanens
"Oktober rekviem den 22.5. i år. Her ser vi kampen
udspille sig: Digtet kom i avisen, men omsat nærmest til
spalter, uden megen følelser hvordan den tekst burde
have været sat op. Men den er der og bryder igennem med
en tegning af Anne-Marie Steen Petersen.
Da Louisiana i 1979 startede med Lyrikdage fik Vagn Steen
mulighed for at introducere en del af digterne, med
omtale men også med digte. Kun med Claes Anderssons digt
"Stenen i fuglen/falder vingeløs Vi/falder gennem
hinanden" får digtet en typografi så det ikke
glider i et med tapetet.
Fra den 7.6.1980 er der et digt af Vagn Steen selv
"-og jeg er angst".
Et meget personligt digt der virkelig fylder - og får
lov til det. Illustrationen er Munchs
"Skriget".
Den 16.maj 1977 er der en helt usædvanlig ting: En sang
af Benny Andersen "Til en udvist" - med noder!
Jeg mindes ikke at have hørt den, læser ikke noder men
får lyst til at høre den for indholdet virker ikke
forældet efter disse 20 år.
Den 18.12.1982 et digt fyldt med samtid af Ivan
Malinowski: Eksplosion, Tegning Peder Nyman. Han er
blevet en klassiker og redaktionen overlader til læseren
til selv at se forbindelsen til dagens politik - og det
har den garanteret gjort og vil altid gøre. Som også
med Uffe Harders digt : Spektrum fra 7.12.1983.
"Måske skal noget nu/ brændes ind/ i nogles
bevidsthed//eller simpelthen i luften/af sig selv/ og for
dets egen skyld."
Her er masser af eksempler til efterfølgelse. Trukket
på snor, som på denne udstilling, vil man næsten
forsværge, at det er Politiken som deltager i denne
kæde. Men sådan er det og det er kun at håbe, at
udstillingen vil mane kræfterne på Politiken, der
trækker den vej, til at holde ud. Taget som helhed
repræsenterer digtet i Politiken en linje der kan
følges også selvom hovedideologien har afsværget den.
********** På WWW april 1997
Af Per-Olof
Johansson
Erik Valeur appellerer i
Politiken 30.10. 1997 til kunstnerne, forfatterne
og de følsomme sjæle. I overskriften, som
måske ikke er hans egen, er ønsket om at
poeterne bør deltage i debatten om de fremmede.
blevet til Når poeterne tier....
Umiddelbart må man jo tro, at appellen gælder
digte, poesi, ikke kun deltagelse i debatten. Jeg
forstår appellen som en konsekvens af den
frustration man kan føle over, hvem der scorer
point i debatten. At debattens temaer fastlægges
af folk, som har løgn og forbandet digt som
politisk løftestang. Som enhver kan have erfaret
er modgiften kun delvis oplysning. For
kendsgerningerne ses ikke at distrahere den, der
synes at somaliere skal sendes hjem
og om nødvendigt sendes ned med faldskærm.
Når kendsgerninger ikke virker, så virker
måske poesi? Der slås jo på danskhed, altså
skulle man synes at en ultradansk poet som Benny
Andersen må være sagen. Men se, der er
åbenbart forskellige former for danskhed. For
han har faktisk allerede gjort sit, som bliver
ved med at gøre sit men som næppe trænger
indenfor rammerne af Dansk Folkeparti.
Altså der må være tale om en appel til en
slags programdigtning. Ydermere gælder altså
appellen de poeter, som i forvejen på en eller
anden måde har erhvervet sig autoritet i landet.
For det må vel stå journalisten Valeur klart,
at ingen andre kunne komme til orde med netop
poetiske versioner af indlæg i debatten om de
fremmede. Han må da vide, at redaktionerne
daglig sender spandevis af poesi retur til yngre
og ældre poeter. Nævn mig de redaktioner, der
har selvstændigt øje for kvaliteter i den poesi
som ikke i forvejen har fået det blå stempel
hos forlag eller andre såkaldte autoriteter.
Aviserne tør ikke give plads til den form for
frihed, som poesien kræver. De tager ikke en
chance - så derfor er ideen om at der skal komme
hjælp fra poeterne i fremmeddebatten på
forhånd ret håbløs.. Jeg siger aviser - for TV
eksisterer den verbale poesi vist slet ikke, og
skønt radioen er en oplagt mulighed kan
gennemslagskraften ikke mere sammenlignes med tv
og aviserne. Ja en lidt trist konklusion.
Det er ikke første gang i Danmarkshistorien at
der stilles forventninger til poesien. Hvis
appellen blev hørt, kunne den danne tidsskel.
Men hvem er det, der skal høre den, for at dette
kan ske? Jeg tror den forlængst er hørt af
poeterne, jeg tror faktisk materialet foreligger.
Hvem kan overhovedet nævne eksempler på poesi,
der trækker den anden vej? For poesien retter
sig nu engang ikke efter programmer, al
programdigtning er død poesi. Det er lytterne,
der med fordel kunne appelleres til. Poesi retter
sig til den, som ønsker at lytte, og hvis
proselytter til Dansk Folkeparti og tilgrænsende
partier allerede har stoppet ørerne til, tror
jeg kampen må udkæmpes med stemmesedlen og i
Folketinget og ikke i poesien.
Dem der tænker deres og kunne tale med
respekt og indflydelse - Sagen er nok, at
den respekt og indflydelse har kunstnerne,
forfatterne og de følsomme sjæle ikke mere,
hvis det nogensinde ellers har været tilfælde.
VERDENSSPROG
Af Per-Olof Johansson
Når verdenssproget tales
med mer eller mindre tilfældige mord,
og frygten for fremmede vender ryggen til,
så giv mig et øjebliks møde, øje til øje.
Giv mig den sorte dansker,
hvis sprog ikke er mit,
hvis kultur jeg ikke kender til,
som ynkes inderligt over mig,
(sagde Jesus) som ligger i hjørnet
nøgen og halvdød,
mens bålet ryger på kirkegården,
hverken sol eller månes position er sikker.
Så giv mig et hjørne med ikke-vold,
når hadets præsidenter pisker stemningen op
i værgeløse kaffekopper,
for at hverdagens skrift i sand og sand
kan omringe dødens
og menneskers nærvær med styrke og tryghed.
Så giv mig et hjørne i en poesibog,
når verdenssproget tales
med mer eller mindre tilfældige mord,
for at jeg en dag atter uden nøgler og briller,
uden tegnebog, ur osv
kunne gå i andres tanker,
hvor månen fletter fingre med jagende skyer.
Digtet er fra samlingen: Rædsel sammen
med fryd.
Udgivet i Netbogklubben 1996.
|
|