www.per-olof.dk | email til Per-Olof Johansson | Debatforum WWW
Grundloven
lyver Per-Olof Johansson
[2001] Danmarks Riges Grundlov af 5. juni 1953 kan kun læses, når man ved siden af har en oversættelse. Der er sket det, at man verbalt har villet lægge sig så tæt som muligt op af de tidligere grundlove, men derved er standset ved formuleringer, der er fuldstændigt misvisende. I daglig tale siger vi folk lyver, hvis de siger det modsatte af det, som gælder. Man kan mene, at disse bestemmelser er ubetydelige, så det ikke gør så meget, at der egentlig skulle stå det modsatte - men hvorfor skal de så stå der? Eller også er de betydningsfulde, og så er det rivgalt, at der står det modsatte af, hvad der menes, det er jo dog ikke en tilfældig pjece der skilter med at gælde for alle dele af Danmarks Rige, det er normen for alt offentligt liv i Danmark. I jyske Lov står, at loven skal være ærlig og åbenbar, så alle kan forstå hvad loven siger. Det er en borgerpligt at forlange, at dette må gælde for grundloven den dag i dag. Niels Helveg Petersen har foreslået at 'kongen' kaldes 'monarken', for også at dække hunkøn. Skønt en lille ting at ændre, så er det dog selvfølgelig en nødvendig ændring. Uforståeligt i dag, at ændringen ikke skete i 1953, når man netop åbnede for kvindelig arvefølge. Birthe Rønn Hornbech siger, at der mangler en sag med tilstrækkelig tyngde til at bære en grundlovsændring igennem. Sært, at den ligefremme sandhed ikke har tyngde nok. Her har jeg samlet mine modsigelser til det sludder, som gennem årene har stukket mig selv mest i øjnene - hvor virkeligheden er lige den modsatte. Det er altså ikke forslag til formuleringer i en ny grundlov, højst da i satirisk mening. Sjovt nok - Grundlovens formuleringer var lige forkerte for 50 år siden, tro ikke noget andet. * Kongen har ikke den udøvende magt. Men det står der han har. * Kogen har med få undtagelser ikke den højeste myndighed over rigets anliggender. Men det står der, han har. * Kongen kan ikke tiltale ministrene for deres embedsførelse. Men det står der han kan. * Den af folketinget tålte statsminister afkræver kongen sin og sine ministres udnævnelse - men det står der ikke. Der står: Kongen udnævner og afskediger statsministeren og de øvrige ministre. * Kongen skal underskrive de af lovgivningen og regeringen vedtagne beslutninger. Det skal hun. Men der står at kongens underskrift giver love og beslutninger gyldighed, når den er ledsaget af en eller flere ministres underskrift. Det er nærmeste den omvendte orden. * Regeringen handler i kongens navn i mellemfolkelige anliggender. Der står ellers, at det er kongen der handler på rigets vegne i mellemfolkelige anliggender. * Kongen kan ikke for folketinget lade fremsætte forslag til love og andre beslutninger. Hvem har glæde af denne formulering: Kongen kan for folketinget lade fremsætte forslag til love og andre beslutninger. * Her er en hel stribe modsigelser mere til Grundlovens ord. Og det er min påstand, at det hele vejen igennem er modsigelsen, som er gældende ret.
Den sidste modsigelse er et godt og berømt eksempel. Også i grundloven af 1920 stod der at "censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingen sinde på ny indføres." I den situation hvor det blev aktuelt at håndhæve denne bestemmelse - nemlig under besættelsen - undlod man at gøre det. Niels Helveg Petersens forslag (Pol. 1.6.) giver verbalt god mening. Måske skulle det snarere kaldes "Vedtægt for Danmark" set i lyset af, hvad vi bindes op på i EU. Hvad hjælper 'god mening', hvis overdommeren skal findes et helt andet sted end i DK? |
www.per-olof.dk | email til Per-Olof Johansson | Debatforum WWW