www.per-olof.dk | email
til Per-Olof Johansson | Debatforum WWW
Debatforum WWW
Utrykt, side 3
ARGUMENTETS
KRISE
En debat kan
føres med argumenter - og med skinargumenter. Det sidste er som
regel det morsomste, men reelt er sådanne debatter meget lidt
oplysende. Medierne elsker den art debat. Den bringer sindene i
kog og sælger aviser og skaffer seere. Jeg giver et par
eksempler. Politiken returnerede indlægget - Argumentets krise I - og bragte i stedet et nyt eksempel.
Det blev jeg nødt til at svare på - Argumentets krise II - men det kom da hurtigt retur (5.8),
for redaktionen er ved at drunkne i indlæg!
En anden indsender fik samtidig sin replik til Klaus Rifbjerg
retur - den kommer så her
Argumentets
krise I Vi opdrages i
Danmark ikke til at tro på Gud. Vi opdrages til at tro
på argumentet. Vi opdrages til at tro på, at der er
kraft i argumentet. En tro man kunne tænke sig at dele.
Det er dog desværre så som så med troværdigheden af
denne opdragelse. For det er en tro, som i meget ringe
grad tager højde for "de faktiske forhold i
jernindustrien".
Det kan være svært at give
eksempler. Fordi så meget på grund af netop kravet til
at erklære sig enig med troen forklædes
som argumenter. Jeg synes dog de seneste dage har budt
på et par oplagte anledninger til at pege på
argumentets krise.
Et interviewoffer fortæller (Pol.
27.7.03) at han normalt ikke køber aviser. Det sker kun,
når der sker virkelig alvorlige og grove ting i verden.
Derfor har han netop købt Ekstrabladet, som skriver om
en aktuel mordsag. Dog synes han at avisen "er lige
hård nok" (i sin detaljerigdom). Altså, han er ved
sit kriterium for aviskøb den umiddelbare ansvarlige for
avisens valg af vinkel, men griber ikke i egen barm og
kasserer kriteriet. Han tror han kan overlade ansvaret
til avisen. Vil nogen med argumenter for alvor kunne
overbevise denne mand om at lade være med at købe
aviser når noget voldsomt er på spisesedlen? Måske er
han slet ikke, som avisens korte referat giver udtryk
for, så dette bør ikke opfattes personligt. Den figur
avisen fremstiller interesserer sig ikke en skid for
argumenter.
Tænk hvis vi har politiske
partier, der har det på den måde. Der sejler i en
zig-zak kurs efter hvor følelserne er store og
voldsomme. Så bliver det nøgne argument
|
ikke meget værd -
selv om det efterfølgende kan demonstreres - at det var
så evigt rigtigt. I
dag bringer så Politiken det andet eksempel (29.7.).
Forslaget om engleskilte på steder for færdselsuheld
med dødelig udgang. Det er en klar demonstration af
argumentets krise. Det er et forslag det er godt at lave
"historie" på, som forslag er det inderligt
tåbeligt.
Skulle alle disse mennesker, der
har økonomi til at købe bil og som har evnet at tage
kørekort ikke kunne fatte de skilte om
maksimumshastighed, som står i vejsiden - så tag dog
kørekortet fra dem før
der sker ulykker.
På motorvejstrækningen ind til
Hans Knudsens Plads holder vi max-hastigheden og bliver
overhalet af en hel stribe af biler, som hver og en er
bevidste lovovertrædere. Man kan ynke deres ofre man har
lidt svært ved at mobilisere medlidenhed, hvis de selv
er blandt ofrene. 19 dræbte på en uge er for meget, ja,
men hvordan fordeler ansvaret sig?
Hvilket argument er engle, for
mennesker der ikke tror på Gud? Det reelle argument er
vejskiltet og færdselsreglerne. Det viser sig ikke at
være "nok". Nej hastigheden på motorvejen
skal op, så forsvinder problemet. Sludder, der var jo
vejarbejde og skulle man ikke der fortsat kræve noget
særligt? Også dér blev der kørt for stærkt. Der er
simpelthen ingen vej udenom: Argumentet må til ære og
værdighed, og vi må opdrages til at bøje os for det,
og ikke kun for tørre tæsk.
Per-Olof Johansson
|
Kurt Johansson
Sandby
Rifbjerg"
griner ad Grosbøll ".
Så kan vi andre vel også tillade os
at grine af Rifbjerg og al hans væsen - blandt andet
grine af det , hvori Grosbøll og Rifbjerg ligner
hinanden , blandt andet i det at spille fandens
rapkæftede, når de er mest uvise al deres utvivlsomme
begavelse til trods. Men synd er det ikke desto mindre
både for Grosbøll og Rifbjerg, at denne sidste ikke
gider tage sin åndsfrænde lidt mere alvorligt, kun
gider beskæftige sig med avishalløjet Grosbølls bog
har givet anledning til og ikke med en millimeter af
Grosbølls anliggende.
Det ville ellers være godt for
niveauet i Rifbjergs religiøse argumentation, hvis
Rifbjerg fattede lidt af alvoren i Grosbølls forsøg på
at påvise, at den sekularisering, som det moderne
menneske bryster sig af, har kristendommen som
forudsætning, og risikerer at forsvinde, hvis ingen
længere gider tage livtag med det, hvorved kristendommen
adskiller sig fra såvel hedenskab som nyreligiøsitet -
og disses iboende totalitære tendenser.
"Længe leve langsomheden !"
siger Rifbjerg.
Hvad med at give langsomheden en
chance, også når det drejer sig om at forstå bare en
lille smule af det, der ikke er "ens eget bord
" ? - især når man så åbenbart lever af smulerne
, der falder fra bordet, som man ikke kendes ved.
Kurt Johansson
|
www.per-olof.dk | email
til Per-Olof Johansson | Debatforum WWW
@