www.per-olof.dk | email til Per-Olof Johansson | Debatforum WWW
Dette indlæg er skrevet som en reaktion på dagbladet Informations leder 28.2.05: "Så farlig som en fransk hotdog", som tog udgangspunkt i Frederik Stjernfeldt og Søren Ulrik Thomsens nye bog KRITIK AF DEN NEGATIVE OPBYGGELIGHED 7 essays. Jeg blev bedt om at forkorte det. Forkortelsen kan læses under det oprindelige indlæg. |
28.02.05 II
Per-Olof Johansson
Spørgsmålet der rejser sig
når jeg læser dagens leder i Information er, om det
virkelig kan være rigtigt, at man sådan i almindelighed
kan tale om "at kulten om kunsten som chok og
overskridelse har domineret så længe" . For at
noget skal vinde gehør, hvad enten det er kunst,
litteratur eller noget andet, så må det dog blive
opfattet som vigtigere end noget andet. Og ethvert chok
forekommer jo vigtigt. Hvor selvstændigt tænkende er
de, som skal udvælge "det vigtige"? Også de
lever jo i denne tid og intet redaktionsmøde kan få
kulturredaktøren til vende ryggen til udgivelser fra
Gyldendal, udstillinger på Statens Museum osv. Nej selv
om tingene måske i sig selv kunne siges at være
ligegyldige, så antager de vigtighed af hvem der har sat
dem i søen. Og hvordan. Når en kunstnerisk provokation
afvikles kører anmelderen helt af sig selv forbi
forsamlingshuset og hen til provokationen. Spørgsmålet er også, hvilken værdi lederens standpunkt har uden en nøjere præcisering af, hvem og hvad der har fået del i den falske opmærksomhed. Jeg synes Sven Dalsgaard var og hans værk er provokerende - skal han ud? Selvom jeg konkret var afvisende overfor hans udstilling af brugt lokumspapir som accepteredes af andre, så tror jeg aldrig det kommer op ved siden af juleplatter og amagerhylde. Og selvom jeg forkaster lokumspapirserien lige nu, så accepterer jeg da så meget andet han har gjort, at spørgsmålet står åbent, om jeg også en skønne dag siger ok til den. Lederen peger i en retning, som det som læser bliver spændende at se om avisen virkelig vil følge op. Som start kunne det være interessant med en højere grad af præcisering af hvem og hvad. Hvordan vil redaktionen få øje på det, som ikke provokerer, det som ikke sparker døren ind for at komme frem. Jeg er helt overbevist om, at der foregår meget af den slags rundt om i landet. Udført af kunstnere som ved, at provokationen kunne gøre noget for at skabe en overskrift, men som følger andre spor. Så snart avisen griber fat i det og sætter ord på dets vigtighed, vil redaktionen være på den. Hvordan vil den undgå at bruge hele værktøjskassen med ord som "dynamik" "grænseoverskridende" osv. Måske er det slet ikke "kunsten" endsige "kunstnerne" som har skabt parolen om provokation - de har blot fulgt en invitation. Måske er flertallet af dem så eftertænksomme at have udtænkt, at der også er noget at hente, når provokationseffekten er fordampet.
Indlæg i Information 5.3.2005 Inviteret til provokation Lederen 28.2. peger i en retning, som det som læser bliver spændende at se om avisen virkelig vil følge op. Hvordan vil redaktionen få øje på det, som ikke provokerer, det som ikke sparker døren ind for at komme frem. Så snart avisen griber fat i det og sætter ord på dets vigtighed, vil redaktionen være på den. Hvordan vil den undgå at bruge hele værktøjskassen med ord som "grænseoverskridende" "chok" "rystende" osv. Måske er det slet ikke "kunsten" endsige "kunstnerne" som har skabt parolen om provokation - de har blot fulgt en invitation. For når medierne ikke lige snobber for titler, snobber de for provokationen. Når en kunstnerisk provokation afvikles kører anmelderen helt af sig selv forbi forsamlingshuset og hen til provokationen. Og måske har flertallet af kunstnerne som griber til provokationen udtænkt, at der også er noget at hente i deres værk, når provokationseffekten er fordampet. Per-Olof Johansson, Lillerød. |
www.per-olof.dk | email til Per-Olof Johansson | Debatforum WWW
@