Jeg kan ikke tro andet, end at digtning
        er et vigtigt element i et ethvert folks egenart, og at
        Danmark ikke er en undtagelse. Man kan se det
        eksemplificeret af den måde hvorpå digtning indgår i
        kanondebatten og i at romanforfatteren og
        eventyrfortælleren H.C.Andersen frem for alt kaldes
        digter og hæves til skyerne i denne egenskab. Der synes
        imidlertid at være vandtætte skotter mellem digtningen
        som kanonelement og digtningen som daglig praksis. Det
        land hvor digtningen opstår og dagligt bruges er et helt
        andet end Kanon-Danmark. Det første land er genstand for
        udtalt foragt og de mennesker, som lever der, anses for
        mennesker der stræber efter en let adgang til
        berømmelsen. Der er trods skolernes beskæftigelse med
        digtningen også som praksis svært ved at udvikle sig
        miljøer, hvor denne aktivitet kan finde plads. Hvis det
        endelig sker, er det netop på den bølgelængde, hvor
        bedømmelseskriteriet er indsat i en ramme af
        konkurrence, som ligger langt fra oprindelsen og
        baggrunden for den meste digtning. Da Orhan Pamuk blev
        interviewet efter han havde fået at vide, at han var
        tildelt Nobelprisen, så han ret forskrækket ud. Han
        sagde vist, at han, når han engang blev alene om
        aftenen, nok ville forstå at nyde tanken på den
        tildelte ære. Underforstået han forstod ikke
        umiddelbart at give udtryk for denne taknemlighed. Jeg
        var langt henne i hans roman 'Sne' og kunne ikke lade
        være med at sammenligne ham med hans egen hovedperson i
        romanen, Ka. Derfor forstod jeg hans tøven som en
        umiddelbar frygt for sit liv. Vi har jo lige set, at
        udefra kommende kræfter nok ikke var uden skyld i, at
        der ikke blev rejst en retssag mod ham for manglende
        'tyrkiskhed', så derfor kunne man tænke, at Nobelprisen
        ville blive et yderligere værn. Man kan dog også få
        den tanke, at prisen ved at rette yderligere fokus på
        ham, bringer ham ind i en helt anden farezone, hvor
        beslutningerne ikke tages af et retssystem men bag
        lukkede døre i kredse, der har brug for at demonstrere
        sin allesteds nærværelse. I hvert fald en tøven, som
        erkender, at forfatteren i høj grad også er et produkt
        af samfundet. 
        Ka i Sne er digter og har søgt en undskyldning for at
        vende tilbage til barndomsbyen. Han vil opsøge en tidlig
        forelskelse, men dækker sig bag, at han skal skrive en
        artikel om den bølge af selvmord blandt unge piger, som
        går over egnen. Et snevejr isolerer byen og giver
        mulighed for en lokal revolution, som han vikles ind i.
        Han bliver simpelthen brugt, og den detalje med langt
        perspektiv, som jeg her vil trække frem, er, at han som
        i lang tid har haft en skriveblokering, annonceres som
        deltager i en offentlig fremtræden, der skal sendes
        direkte i lokal-tv, hvor han forventes at læse et digt
        op. Det har han bestemt ingen planer om, han har ikke
        skrevet et sådant digt - men den logiske række af
        begivenhederne ender alligevel med, både at han skriver
        digtet og optræder med det.
        Måske lyder det i kort gengivelse meget søgt. Mig
        forekommer det at den rolle digteren får i Kanon-land og
        Nobelpris-verden er sådan, uden for digterens kontrol.
        Hvis det er sådan Pamuk ser verden, forstår jeg godt at
        tungen slår sludder, da han skal råbe hurra. Et er, at
        digteren ikke har styr på eftermælet og ikke kan
        protestere over at blive gjort til hovedperson i en
        musical. Noget andet er i levende live at blive gjort til
        et tandhjul i en proces uden for egen kontrol. 
        Hvorfor sker det? Jeg tror det har noget med hele
        kanoniseringstendensen at gøre. Det er jo ikke den store
        skare af digtere uden for kanon som er humlen, det er den
        verden som kun forstår digtningen i kanonoptik, der er
        den virkelige fare. Den verden, der kan finde på at se
        ned på bøger som folk selv eller deres venner har
        betalt udgivelsen af. Den verden, som finder Internettets
        hav af digte over en bank dårlige og jagt på billig
        berømmelse. 
        Som digter i den vragede flok bliver man selvfølgelig
        nødt til at tænke over, hvad der kunne gøres ved
        dette. 
        Man kunne starte med at spørge, om det altid har
        været sådan. Sandheden er nok, at det er en gammel
        skade. På den anden side er sammenligning vanskelig,
        fordi offentlighed er blevet noget andet end det var
        engang. Det er måske netop de nye muligheder som gør,
        at der er behov for nye veje for digtningen. Der er en
        langt større naturlig baggrund af, at digtning kan blive
        en aktivitet for hvermand, både i kraft af uddannelsen
        for alle og på grund af de nye medier. Selvom
        Internettet har skabt mange nybrud, så er der her en
        aktivitet, som det nok har kunne gøre plads for, men
        normerne for synet på aktiviteten er ikke blevet
        ændret. Desto mere grotesk bliver de gamle mediers
        afvisning. 
        Vi kan gå 10-15 år tilbage og finde digte i
        aviserne, som ikke absolut var af de kanoniserede, noget
        som praktisk taget ikke forekommer i dag. Længere
        tilbage, i Politikens Magasinets tid, var det en naturlig
        del af indholdet at have digte med. Ikke alle blev senere
        kanoniserede og var det i hvert fald ikke på daværende
        tidspunkt. Det er svært med den slags overblik, andre
        aviser opererede jo også med tillæg og digte. Jeg har
        en udklipsbog med mest Politiken-digte så her kan jeg i
        hvert fald få syn for sagn. Det var ikke kun Tom
        Kristensen, som skrev digte i avisen. Han skrev, det som
        som blev en bog: 'Digte i Døgnet', om dagsaktuelle
        emner. Det er vel den genre, som holdt sig længst og nu
        og da bringer et digt i avisen. Men det er jo hele den
        øvrige underskov af digtning, jeg taler om og for.
        Hører den slet ikke hjemme i avisen? 
        
 
        I nogle dage før den nye Politiken så dagens lys,
        ironiserede ATS over Dagens digt. Det fik mig
        til at formode, at rubrikken 'Dag til Dag' ville blive
        genfødt som eller med et dagligt digt. Dog - 'Dag til
        Dag' blev genstartet som den prokrustesseng, jeg
        tidligere havde frygtet. Det er slut med læserbidragene,
        lader det til, i stedet er valgt fem af avisens faste
        medarbejdere. De skriver næppe gratis, som de tidligere
        bidragydere, til gengæld skal de borge for kvaliteten er
        i top hver gang, i modsætning til den forrige version af
        rubrikken - NB i redaktørens optik, læserne havde som
        bekendt en anden mening. Det er nok i denne
        klummeuddrivelse vi skal finde svaret på uddrivelsen af
        de indsendte digte, som vi ikke på samme måde kan
        sætte dato på. Nogen har fået en smal opfattelse af
        kvalitet, og derfor etableres et net uden
        huller og uden adgang for folk med andre normer. 
        En tirsdag ser vi så et poetisk hjørne genopstå
        under redaktion af en af den nye 'Dag til
        Dag'-medarbejder, nemlig Thomas Bredsdorff, så ATS har
        nok alligevel haft de rette antenner ude. Det blev måske
        bare ikke dagens digt men ugens og en professor skal så
        borge for kvaliteten. Det valgte digte er godt og gammelt
        og ikke et ondt ord om årgangsdigte. Næste digt var fra
        en nyudkommen digtsamling og heller ikke det kan man vel
        sige noget ondt om. Der er jo 50 tirsdage om året, så
        der er muligheder for lidt og hvert, skønt ikke nær
        nok. Tredje gang fatter jeg systemet: Digtet er Thorkild
        Bjørnvigs om jalousi, og det er et jalousimord i ugen
        som gik, som er anledningen. Digtet kan ikke få lov til
        at være noget i sig selv, det skal journalistisk
        klistres på en begivenhed. 
        Hvordan kan et dagligt digt blive for meget? Som
        tegneserien er digtet ikke nødvendigvis at relatere til
        dagens begivenheder, det bliver ved at optræde i avisen
        en af dagens begivenheder. Det er sådan jeg mener, man
        skal se på sagen. Avisen skal turde give dette frirum
        for noget ikke forudprogrammeret. Digterne skal ikke
        programmeres til at skrive som tjenere for et særligt
        program eller revolutionsanledning eller
        kanonkvalitet. Da det århusianske dogmeblad
        M gasin (sådan skrives det!) med sit væld af
        ucensurerede digte falder mig i hænderne, kan jeg endnu
        engang konstatere, at der går denne uregistrerede bølge
        af poesi over landet, som aviserne ikke vil kendes ved.
        Der er rigeligt materiale til, at alle aviser kan bringe
        et Dagens Digt, som er nyskrevet. 
        Hvorfor vil aviserne og for den sags skyld radio og tv
        ikke kendes ved denne bølge at poesi. Man kan til nød
        hefte sig ved rapperne, som jo dog kun er et hjørne i
        hele bevægelsen? For bevægelse er det jo ikke i den
        betydning, at der er enighed om retningen, man går i
        alle retninger, og det jeg spørger om er: Hvorfor skal
        dette holdes skjult? 
        Jeg ved ingenting specifikt om journalistuddannelsen.
        Det er da vist et faktum, at spinatfuglenens tid på
        aviserne er forbi, i dag satses på faglighed, dvs.
        uddannede journalister. Heraf udspringer måske
        simpelthen en uvidenhed om den side af sprogudviklingen,
        som foregår i poesien. For forklaringen er vel ikke den
        platte, at et digt risikerer at stjæle opmærksomheden
        fra nyhedsstoffet ved simpelthen at være noget
        andet. Ved ikke at være om noget men
        være. Måske er årsagen noget endda værre:
        Er der noget der er stærkere end os, vores bevidste
        hensigter, vores uvidenhed? Er vi bagsædepassagerer uden
        direkte indflydelse på den faktiske kørsel? En gang
        imellem diskuterer vi om vi er offer for bedrag, hvad vi
        jo sikkert mange gang er, men andre kræfter er måske
        på færde. Som Ka siger det: Bag alle disse
        kommentarer lurede troen på, at hans digtning var formet
        af gådefulde ydre kræfter. Måske er der også
        gådefulde kræfter på spil, når noget holdes ude af
        fokus? Måske er der parallelle tilfælde. 
        I Danmark er der stærk konsensus om at indvandrere
        skal i arbejde. Indvandrerne mener det selv, alle andre
        også, også indvandrerfjendtlige. Arbejde skal de. Der
        er mangel på arbejdskraft. Altså kommer de vel i
        arbejde? Næ. Og blandt de som kommer i arbejde, er mange
        overkvalificerede som ikke kan få lov at arbejde
        indenfor det fag, de i hjemlandet er uddannet til. Se nu
        en bog som Orhan Pamuks 'Sne'. Den er skrevet på tyrkisk
        og skal oversættes til dansk. Flere af hans bøger er
        kommet på dansk, han må anses for kandidat til Nobel-
        prisen. Bogen oversættes til dansk - fra engelsk. Det
        der er den drivende kraft bag er altså ikke værket,
        ikke intergration, det er salget, pengene eller noget
        tredje, i hvert fald ikke digtningen, som jo på ingen
        måde kan være tjent med den nedvurderende behandling. I
        den sidste ende er det også en nedvurdering af læserne.
        De er ikke værd at spilde krudt på. 
        Denne nedvurderende holdning overfor læserne er
        måske den dybeste grund til at digte ikke får naturlig
        plads i det offentlige rum. Man tiltror dem ikke at kunne
        eller ville læse det, som ikke direkte er hægtet op på
        nyhedsstrømmen og berømmelseskriterierne. En artikel af
        Gorm Vølver (Pol. 7.9.06) tager meget prisværdigt
        problematikken op i forbindelse med forlagenes
        præsentation af efterårsprogrammerne. I stedet for den
        sædvanlige lirum-larum om de kendte ansigter spørger
        han forlagsfolk, om de, som ikke kommer med i opløbet.
        Desværre sker det så med en nedvurderende tone overfor
        emnets hovedpersoner, de uudgivne, de vragede. Der er
        mange her i landet som spiller golf, nogle tjener på
        det, de fleste betaler og bliver ikke anset for idioter
        af den grund. At en bog absolut skulle blive bedre af, at
        der står Gyldendal på bindet, er noget sludder. Salget
        bliver det som regel, og det er noget ganske andet.
        Anmelderne ligger under for samme fordom og så er kæden
        sprunget af. Her taler vi ikke kun om poesien. Hvis
        forfatterne udenfor de kendte forlag, som Gorm Vølver
        siger, angler efter nemme point f.eks. med digte, hvad
        skal man så sige om anmelderne, eller, for nu ikke at
        rette smed for bager: De redaktører, som udvælger
        bøger til anmeldelse. Hverken loaklarkivers bøger eller
        print on demand levnes mange chancer. 
        Digtet kan have mange ansigter og naturligvis kan et
        være forventningen om let vundet berømmelse. Hvorfor
        digtere nedvurderes på denne forventning, er lidt
        underligt i den grad som stjerne for en aften er et hit..
        Det er ikke digternes eksistens og pågåenhed, der er
        mærkelig. Det er samfundets ambivalente holdning til
        digte. På den ene side hæves de til skyerne og
        kanoniseres, på den anden side er aktiviteten holdt
        udenfor det offentlige rum, stort set. Som hvis alle
        golfspillerne var henvist til at spille hjemme i
        baghaven, hvis de ikke var på mesterskabsniveau.
        Politiken sponsorerer meget prisværdigt Poesiens Dag i
        Frederiksberg Have uden at nævne begivenheden
        efterfølgende med et ord. Overgår det også en
        sportsgren? 
        Med internettet er det dog blevet umuligt at holde
        digterne nede. Skønt de andre medier ikke vil anerkende
        dets vigtighed på dette punkt, gives der her plads nok.
        Hvilken genklang det giver hos læserne, er svært at
        vurdere, men de ting som før forsvandt i skufferne, får
        her lov at prøve vingerne. Så meget andet får lov til
        at prøve vingerne i avisen, men ikke digte. Smid dog
        alle de flove, journalistiske forbehold over bord og giv
        det daglige digt en plads i avisen. Tro ikke at læserne
        dropper jer. Jeg tror tvært imod de kan finde på at
        blive hængende af den årsag.