Jeg kan ikke tro andet, end at digtning
er et vigtigt element i et ethvert folks egenart, og at
Danmark ikke er en undtagelse. Man kan se det
eksemplificeret af den måde hvorpå digtning indgår i
kanondebatten og i at romanforfatteren og
eventyrfortælleren H.C.Andersen frem for alt kaldes
digter og hæves til skyerne i denne egenskab. Der synes
imidlertid at være vandtætte skotter mellem digtningen
som kanonelement og digtningen som daglig praksis. Det
land hvor digtningen opstår og dagligt bruges er et helt
andet end Kanon-Danmark. Det første land er genstand for
udtalt foragt og de mennesker, som lever der, anses for
mennesker der stræber efter en let adgang til
berømmelsen. Der er trods skolernes beskæftigelse med
digtningen også som praksis svært ved at udvikle sig
miljøer, hvor denne aktivitet kan finde plads. Hvis det
endelig sker, er det netop på den bølgelængde, hvor
bedømmelseskriteriet er indsat i en ramme af
konkurrence, som ligger langt fra oprindelsen og
baggrunden for den meste digtning. Da Orhan Pamuk blev
interviewet efter han havde fået at vide, at han var
tildelt Nobelprisen, så han ret forskrækket ud. Han
sagde vist, at han, når han engang blev alene om
aftenen, nok ville forstå at nyde tanken på den
tildelte ære. Underforstået han forstod ikke
umiddelbart at give udtryk for denne taknemlighed. Jeg
var langt henne i hans roman 'Sne' og kunne ikke lade
være med at sammenligne ham med hans egen hovedperson i
romanen, Ka. Derfor forstod jeg hans tøven som en
umiddelbar frygt for sit liv. Vi har jo lige set, at
udefra kommende kræfter nok ikke var uden skyld i, at
der ikke blev rejst en retssag mod ham for manglende
'tyrkiskhed', så derfor kunne man tænke, at Nobelprisen
ville blive et yderligere værn. Man kan dog også få
den tanke, at prisen ved at rette yderligere fokus på
ham, bringer ham ind i en helt anden farezone, hvor
beslutningerne ikke tages af et retssystem men bag
lukkede døre i kredse, der har brug for at demonstrere
sin allesteds nærværelse. I hvert fald en tøven, som
erkender, at forfatteren i høj grad også er et produkt
af samfundet.
Ka i Sne er digter og har søgt en undskyldning for at
vende tilbage til barndomsbyen. Han vil opsøge en tidlig
forelskelse, men dækker sig bag, at han skal skrive en
artikel om den bølge af selvmord blandt unge piger, som
går over egnen. Et snevejr isolerer byen og giver
mulighed for en lokal revolution, som han vikles ind i.
Han bliver simpelthen brugt, og den detalje med langt
perspektiv, som jeg her vil trække frem, er, at han som
i lang tid har haft en skriveblokering, annonceres som
deltager i en offentlig fremtræden, der skal sendes
direkte i lokal-tv, hvor han forventes at læse et digt
op. Det har han bestemt ingen planer om, han har ikke
skrevet et sådant digt - men den logiske række af
begivenhederne ender alligevel med, både at han skriver
digtet og optræder med det.
Måske lyder det i kort gengivelse meget søgt. Mig
forekommer det at den rolle digteren får i Kanon-land og
Nobelpris-verden er sådan, uden for digterens kontrol.
Hvis det er sådan Pamuk ser verden, forstår jeg godt at
tungen slår sludder, da han skal råbe hurra. Et er, at
digteren ikke har styr på eftermælet og ikke kan
protestere over at blive gjort til hovedperson i en
musical. Noget andet er i levende live at blive gjort til
et tandhjul i en proces uden for egen kontrol.
Hvorfor sker det? Jeg tror det har noget med hele
kanoniseringstendensen at gøre. Det er jo ikke den store
skare af digtere uden for kanon som er humlen, det er den
verden som kun forstår digtningen i kanonoptik, der er
den virkelige fare. Den verden, der kan finde på at se
ned på bøger som folk selv eller deres venner har
betalt udgivelsen af. Den verden, som finder Internettets
hav af digte over en bank dårlige og jagt på billig
berømmelse.
Som digter i den vragede flok bliver man selvfølgelig
nødt til at tænke over, hvad der kunne gøres ved
dette.
Man kunne starte med at spørge, om det altid har
været sådan. Sandheden er nok, at det er en gammel
skade. På den anden side er sammenligning vanskelig,
fordi offentlighed er blevet noget andet end det var
engang. Det er måske netop de nye muligheder som gør,
at der er behov for nye veje for digtningen. Der er en
langt større naturlig baggrund af, at digtning kan blive
en aktivitet for hvermand, både i kraft af uddannelsen
for alle og på grund af de nye medier. Selvom
Internettet har skabt mange nybrud, så er der her en
aktivitet, som det nok har kunne gøre plads for, men
normerne for synet på aktiviteten er ikke blevet
ændret. Desto mere grotesk bliver de gamle mediers
afvisning.
Vi kan gå 10-15 år tilbage og finde digte i
aviserne, som ikke absolut var af de kanoniserede, noget
som praktisk taget ikke forekommer i dag. Længere
tilbage, i Politikens Magasinets tid, var det en naturlig
del af indholdet at have digte med. Ikke alle blev senere
kanoniserede og var det i hvert fald ikke på daværende
tidspunkt. Det er svært med den slags overblik, andre
aviser opererede jo også med tillæg og digte. Jeg har
en udklipsbog med mest Politiken-digte så her kan jeg i
hvert fald få syn for sagn. Det var ikke kun Tom
Kristensen, som skrev digte i avisen. Han skrev, det som
som blev en bog: 'Digte i Døgnet', om dagsaktuelle
emner. Det er vel den genre, som holdt sig længst og nu
og da bringer et digt i avisen. Men det er jo hele den
øvrige underskov af digtning, jeg taler om og for.
Hører den slet ikke hjemme i avisen?
I nogle dage før den nye Politiken så dagens lys,
ironiserede ATS over Dagens digt. Det fik mig
til at formode, at rubrikken 'Dag til Dag' ville blive
genfødt som eller med et dagligt digt. Dog - 'Dag til
Dag' blev genstartet som den prokrustesseng, jeg
tidligere havde frygtet. Det er slut med læserbidragene,
lader det til, i stedet er valgt fem af avisens faste
medarbejdere. De skriver næppe gratis, som de tidligere
bidragydere, til gengæld skal de borge for kvaliteten er
i top hver gang, i modsætning til den forrige version af
rubrikken - NB i redaktørens optik, læserne havde som
bekendt en anden mening. Det er nok i denne
klummeuddrivelse vi skal finde svaret på uddrivelsen af
de indsendte digte, som vi ikke på samme måde kan
sætte dato på. Nogen har fået en smal opfattelse af
kvalitet, og derfor etableres et net uden
huller og uden adgang for folk med andre normer.
En tirsdag ser vi så et poetisk hjørne genopstå
under redaktion af en af den nye 'Dag til
Dag'-medarbejder, nemlig Thomas Bredsdorff, så ATS har
nok alligevel haft de rette antenner ude. Det blev måske
bare ikke dagens digt men ugens og en professor skal så
borge for kvaliteten. Det valgte digte er godt og gammelt
og ikke et ondt ord om årgangsdigte. Næste digt var fra
en nyudkommen digtsamling og heller ikke det kan man vel
sige noget ondt om. Der er jo 50 tirsdage om året, så
der er muligheder for lidt og hvert, skønt ikke nær
nok. Tredje gang fatter jeg systemet: Digtet er Thorkild
Bjørnvigs om jalousi, og det er et jalousimord i ugen
som gik, som er anledningen. Digtet kan ikke få lov til
at være noget i sig selv, det skal journalistisk
klistres på en begivenhed.
Hvordan kan et dagligt digt blive for meget? Som
tegneserien er digtet ikke nødvendigvis at relatere til
dagens begivenheder, det bliver ved at optræde i avisen
en af dagens begivenheder. Det er sådan jeg mener, man
skal se på sagen. Avisen skal turde give dette frirum
for noget ikke forudprogrammeret. Digterne skal ikke
programmeres til at skrive som tjenere for et særligt
program eller revolutionsanledning eller
kanonkvalitet. Da det århusianske dogmeblad
M gasin (sådan skrives det!) med sit væld af
ucensurerede digte falder mig i hænderne, kan jeg endnu
engang konstatere, at der går denne uregistrerede bølge
af poesi over landet, som aviserne ikke vil kendes ved.
Der er rigeligt materiale til, at alle aviser kan bringe
et Dagens Digt, som er nyskrevet.
Hvorfor vil aviserne og for den sags skyld radio og tv
ikke kendes ved denne bølge at poesi. Man kan til nød
hefte sig ved rapperne, som jo dog kun er et hjørne i
hele bevægelsen? For bevægelse er det jo ikke i den
betydning, at der er enighed om retningen, man går i
alle retninger, og det jeg spørger om er: Hvorfor skal
dette holdes skjult?
Jeg ved ingenting specifikt om journalistuddannelsen.
Det er da vist et faktum, at spinatfuglenens tid på
aviserne er forbi, i dag satses på faglighed, dvs.
uddannede journalister. Heraf udspringer måske
simpelthen en uvidenhed om den side af sprogudviklingen,
som foregår i poesien. For forklaringen er vel ikke den
platte, at et digt risikerer at stjæle opmærksomheden
fra nyhedsstoffet ved simpelthen at være noget
andet. Ved ikke at være om noget men
være. Måske er årsagen noget endda værre:
Er der noget der er stærkere end os, vores bevidste
hensigter, vores uvidenhed? Er vi bagsædepassagerer uden
direkte indflydelse på den faktiske kørsel? En gang
imellem diskuterer vi om vi er offer for bedrag, hvad vi
jo sikkert mange gang er, men andre kræfter er måske
på færde. Som Ka siger det: Bag alle disse
kommentarer lurede troen på, at hans digtning var formet
af gådefulde ydre kræfter. Måske er der også
gådefulde kræfter på spil, når noget holdes ude af
fokus? Måske er der parallelle tilfælde.
I Danmark er der stærk konsensus om at indvandrere
skal i arbejde. Indvandrerne mener det selv, alle andre
også, også indvandrerfjendtlige. Arbejde skal de. Der
er mangel på arbejdskraft. Altså kommer de vel i
arbejde? Næ. Og blandt de som kommer i arbejde, er mange
overkvalificerede som ikke kan få lov at arbejde
indenfor det fag, de i hjemlandet er uddannet til. Se nu
en bog som Orhan Pamuks 'Sne'. Den er skrevet på tyrkisk
og skal oversættes til dansk. Flere af hans bøger er
kommet på dansk, han må anses for kandidat til Nobel-
prisen. Bogen oversættes til dansk - fra engelsk. Det
der er den drivende kraft bag er altså ikke værket,
ikke intergration, det er salget, pengene eller noget
tredje, i hvert fald ikke digtningen, som jo på ingen
måde kan være tjent med den nedvurderende behandling. I
den sidste ende er det også en nedvurdering af læserne.
De er ikke værd at spilde krudt på.
Denne nedvurderende holdning overfor læserne er
måske den dybeste grund til at digte ikke får naturlig
plads i det offentlige rum. Man tiltror dem ikke at kunne
eller ville læse det, som ikke direkte er hægtet op på
nyhedsstrømmen og berømmelseskriterierne. En artikel af
Gorm Vølver (Pol. 7.9.06) tager meget prisværdigt
problematikken op i forbindelse med forlagenes
præsentation af efterårsprogrammerne. I stedet for den
sædvanlige lirum-larum om de kendte ansigter spørger
han forlagsfolk, om de, som ikke kommer med i opløbet.
Desværre sker det så med en nedvurderende tone overfor
emnets hovedpersoner, de uudgivne, de vragede. Der er
mange her i landet som spiller golf, nogle tjener på
det, de fleste betaler og bliver ikke anset for idioter
af den grund. At en bog absolut skulle blive bedre af, at
der står Gyldendal på bindet, er noget sludder. Salget
bliver det som regel, og det er noget ganske andet.
Anmelderne ligger under for samme fordom og så er kæden
sprunget af. Her taler vi ikke kun om poesien. Hvis
forfatterne udenfor de kendte forlag, som Gorm Vølver
siger, angler efter nemme point f.eks. med digte, hvad
skal man så sige om anmelderne, eller, for nu ikke at
rette smed for bager: De redaktører, som udvælger
bøger til anmeldelse. Hverken loaklarkivers bøger eller
print on demand levnes mange chancer.
Digtet kan have mange ansigter og naturligvis kan et
være forventningen om let vundet berømmelse. Hvorfor
digtere nedvurderes på denne forventning, er lidt
underligt i den grad som stjerne for en aften er et hit..
Det er ikke digternes eksistens og pågåenhed, der er
mærkelig. Det er samfundets ambivalente holdning til
digte. På den ene side hæves de til skyerne og
kanoniseres, på den anden side er aktiviteten holdt
udenfor det offentlige rum, stort set. Som hvis alle
golfspillerne var henvist til at spille hjemme i
baghaven, hvis de ikke var på mesterskabsniveau.
Politiken sponsorerer meget prisværdigt Poesiens Dag i
Frederiksberg Have uden at nævne begivenheden
efterfølgende med et ord. Overgår det også en
sportsgren?
Med internettet er det dog blevet umuligt at holde
digterne nede. Skønt de andre medier ikke vil anerkende
dets vigtighed på dette punkt, gives der her plads nok.
Hvilken genklang det giver hos læserne, er svært at
vurdere, men de ting som før forsvandt i skufferne, får
her lov at prøve vingerne. Så meget andet får lov til
at prøve vingerne i avisen, men ikke digte. Smid dog
alle de flove, journalistiske forbehold over bord og giv
det daglige digt en plads i avisen. Tro ikke at læserne
dropper jer. Jeg tror tvært imod de kan finde på at
blive hængende af den årsag.