Kronik i
Politiken 17. nov 1992. Kronikøren er bange for
hunde, og det har han skrevet et brev om. Den aften
drejede DR TV's magasin 45 Minutter sig om den halve
million danske hundeejeres opdragelse eller mangel på
samme.
Kronikøren kom samme aften i TV og blev af Ole
Thisted interviewet om sin frygt. I samme udsendelse
interviewedes Anders Fogh Rasmussen om den
kommissionsrapport som dagen efter fik ham til at
fratræde som skatteminister. Hos ham var ingen frygt at
spore....
Sickan, en fredelig lænkehund fra 1950'erne.....
|
Kære Marianne.
Det er ikke så enkelt at være enkel. Altså, kære
Marianne. Straks tror
læseren, når det ikke lige er dig, at dette er et brev
til Frankrig. Hvad
ligner det også at offentliggøre private breve? Så
udsætter man sig for den
slags misforståelser. Se nu bare Paulus.
Men lidt med Mariannes kamp for friheden har det da at
gøre, Selv om det i
en gal verden er et af de mindre onder, jeg skriver om.
'Er du begyndt på
den artikel?' spørger du.
Hvorfor ikke? Fordi den danske hunde-mafia er så stor,
at jeg dårligt kunne
overvinde selvcensuren. Derfor må dette stiles til dig,
for dog at tro på
en læser.
For at værge for mig, gav jeg dig for mange år siden en
antologi
'Huspostil for hundehadere' samlet af Jannick Storm. Den
er god. Rar at
søge trøst i når man kommer dirrende hjem fra en af de
der oplevelser, hvor
hund med eller uden hundeejer har sat dig og mig på
plads som de idioter,
vi er. Så tænkte jeg det nyttigt at kunne tage Holberg,
H.C.
Andersen og mange flere i hånden. Holberg: 'Plutarcus
fortæller, at da
Cæsar saae nogle riige Romere at have Hunde-Hvalpe udi
deres Skød, spurgte
han om deres Hustruer ikke fødde Børn.' Eller Kurt
Tucholskys 'Afhandling
om hunden samt om støj og lyde' der får en til at hikke
af grin. Jo det
hjælper, og alligevel er vores egen historie en anden
variant.
Forleden kom jeg så hjem med Johs. V. Jensen 'Retninger
i Tiden', som
rummer artikler fra perioden 1925-30. Sandelig
interessant ud fra mange
synsvinkler. Jeg forventer ikke at finde en artikel om
hundeplagen.
Så måske var det en simpel følge af overrumplingen, at
jeg falder pladask
om af grin. Han går helt grassat, jeg er ligeglad, jeg
morer mig bare over
hans raseri. Som Tucholsky hefter han sig ved støjen,
men det bliver til
udfald i mange andre retninger også. Hans beskrivelse af
et møde med en
hund, julemorgen på Frederiksberg, er et prosadigt, der
bør indgå i
fremtidens udvalgte digte. Et digt som det er en fryd at
læse op, men som
ikke lader sig citere kort. Dog det handler om en
vanskabt hund, stiv af
fedme, som end ikke levner en madpakke på vejen et blik,
og som for ham
bliver et billede på Danmark julemorgen. Hvordan tage
konkurrencen op på de
vilkår? Det er hverken støjen fra hundene eller
hundelortene, som vi raser
over.
Det er den kensgerning, at hunden bider, eller rettere:
at hunde kan bide.
Temaet er frygt. Frihed for frygt var den fjerde form for
frihed i
præsident Roosevelts tale den 6. januar 1941.
Tucholsky: 'Hunden lever til stadighed i
Trediveårskrigen. I ethvert
postbud vejrer den en farende landsknægt, i mælkemanden
de svenske
fortropper, i vennen der besøger os, den Skindbarlige.
.Udresserede hunde
lever endnu i jordens urtilstand.' Johs. V. Jensen: '.i
en pause, når der
er ørenlyd, forsikrer den glade ejer at den bider ikke!'
Det er jo
klassikeren: Den bider ikke. Her begynder mine problemer
med selvcensuren.
For nogle hundeejere understreger, at det som eventuelt
kunne få deres hund
til at bide: det er, at jeg er bange. Problemet er ikke
hunden og dens
tænder og dårlig opdragelse. Problemet er mig og min
frygt! Der er nogen
sand psykologi i argumentet, det er jeg sikker på. Det
er et argument, der
også anvendes over for kvinder, som er bange for at
blive voldtaget, ældre
som er bange for at blive overfaldet og frarøvet deres
penge. Frygten åbner
for angrebet. Der er sikkert noget om det. Altså: Frygt
ikke! Hvor er det
let at sige det til menneskene, og dog er det svært at
forestille sig
menneskene uden frygt. Som det gamle eventyr fortæller,
måtte drengen som
ikke kunne gyse simpelthen lære det for at kunne regnes
for et menneske.
Altså er der en frihed mere at kæmpe for: Friheden til
at frygte. Hunde
såvel som mennesker må affinde sig med de frygtsomme og
lære at lade dem i
fred. Her Nordsjælland blev det regnet for et stort
fremskridt, da
Statsskovvæsenet opsatte skilte, der tillod at hunden
måtte komme i skoven
uden snor.
Det hører til tilladelsen, at hunden skal være under
førerens kontrol.
Men det er bare noget sludder og vrøvl, som aldrig
bliver håndhævet.
Aldrig! Når hunden er løs, løber den som det passer
den. Den råbende
fløjtende hundeejer er lige til en hjemmevideo. Nå, han
eller hun er jo
ikke de værste, for her ser vi blot, at mennesket ikke
har magt, som det
har agt. Nej, værre er den hundeejer, som fuldstændig
ignorerer ens bøn om
at kalde hunden til sig og uanfægtet lader den
fortsætte sit stormløb hen
imod en. Eller den hund med en bekendt, der råbte til
os: 'Er i I da blevet
bidt?' Jo, jeg råbte tilbage: 'Er det nødvendigt?' og
jeg skriver det her.
Hvorfor skulle vi udrydde ulven blot for at slippe hunden
løs. Denne skov,
som jeg som barn har gennemstrejfet på kryds og tværs
og kender hvert
hjørne af - hvad ret har hundeejerne til at afskære mig
fra den? Jo, jo,
der findes velopdragne hunde, men ikke alle kan på
hundrede meters afstand
se, hvilket tilfælde vi nu står overfor, lige meget
hvor evigt forvisset
hundeejeren selv er om det.
Det eneste, den slags hundeejere vi her snakker om, har
respekt for, det er
andre hunde - og biler. Særlig folk med små hunde
sørger for at have den i
snor. Møder de en aggressiv hund, løfter de den lille
vovse op i favnen.
Jo, jeg er udmærket klar over, at ikke alle hundeejere
kan skæres over en
kam. Og de eneste hundeejere vi frygtsomme kan få i
tale, det er de
velopdragne. De burde så i og for sig give os ret, og
sådanne tilfælde
gives, men som regel er de meget mådeholdne i deres
kritik. De må alligevel
føle sig ramt.
Ved et lille ophold i teksten var jeg ude for en sjov
oplevelse, der viser,
at også hunde kan optræde ganske menneskeligt og
frygtsomt. Midt i byen
møder jeg en schæfer, og jeg får straks antennerne ud
- hvad vej tager den?
Da den opdager min opmærksomhed, ser den ganske
forskrækket ud og hopper op
på en afsats for ikke at møde mig, det er helt
tydeligt. Jeg undrer mig
lidt over dens opførsel. Jeg mener at have set den før,
men fantaserer lidt
hen over emnet: Hvis man har byræve, hvorfor så ikke
vildtlevende schæfere
midt iblandt os? Et par veje længere fremme hører jeg
et typisk
hundeejerfløjt, og ser ham i det fjerne - jamen det er
jo hans! Jeg er
nådig og cykler hen og fortæller, hvor hans hund er
set. Han tror mig
næsten ikke. Du forstår det: En hundeejer med en hund,
som går til side for
mig, gør jeg gerne en tjeneste.
Du vil altid gerne cykle på stien fra Rådhuset til
nyttehaven, og ni ud af
ti gange må vi vende om eller stoppe og vente for at
undslippe løse hunde.
Der er næsten lige så mange hunde på vejen parallelt
med stien - de er bare
i snor endnu, for ellers kunne hunden løbe ud på vejen.
Disse hundeejere
viser dermed, at de er ganske usikre på herredømmet
over deres hund.
Nu har jeg en fortid som hundemedejer, så min frygt er
måske knap så
udtalt som din. Jeg er dog ikke i tvivl om, at den
stikker dybt.
Det klassiske tilfælde er en cykeltur med Hanne for over
25 år siden. Ud
fra indkørslen til et mindre herresæde stormede
pludselig to grand
danois'er efter os! Min cykel fik vinger, alt var glemt
om mandens
beskytterfunktion, nu er du advaret. Jeg har også derfor
i velforstået
egeninteresse prøvet på at få dig til at forstå, at
du ikke skal stoppe op
og stå af cyklen. Det kunne aldrig falde mig ind. Mine
instinkter de kører!
Det var et godt ord, jeg fandt hos Johs. V.
(Og for første gang føler jeg mig også ganske i pagt
med denne lidt
kammeratlige forkortelse.) Han kalder det, som finder
sted i Danmark for -
hundeafguderi. Det er sagen i en nøddeskal. Det er
hunden, der er herre.
Tænk på kvinden i pels ved Heatherhill på Nordkysten.
Hun kunne ikke kalde
hunden til sig, skønt den gøende jagtede os, og så
råbte hun minsandten:
'Kan De ikke gå en anden vej?'
Noget af det mest uhyggelige, det er da, når hundeejeren
selv er bange for
hunden. Sommetider er man jo flere om ejerskabet, og det
afspejler, at
hunden kan være inddraget i et uhyggeligt psykologisk
spil. Vi havde sådan
en hund derhjemme. Selv var jeg aldrig bange for den, det
var der andre,
der var, og den endte med at bide far. Naboen kaldte den
løven, fordi den
altid som en rasende for gøende op og ned langs hækken,
når de gik forbi.
Da den skulle aflives, var det ganske naturligt, at dens
tillid til mig
kunne bruges, da dyrlægen tog livet af den med en
blokpistol. Sådan.
Måske er det den oplevelse, og så det at jeg måtte
assistere, da dyrlægen
med en sprøjte tog livet af dens forgænger, der gør,
at jeg har det lidt
svært med det endelige opgør med hundeejerne. Jeg
forstår deres
afhængighed.
På den anden side føles det ret godt at få sat på
plads, at det raseri, der
vælder op i en ved de hensynsløse hundeejere, ikke
skyldes hundehad eller
almindelig surhed, men slet og ret frygt. En frygtsomhed
som vi dagligt
bearbejder, bekæmper, lever med, og som vi tror
menneskene kan hjælpe
hinanden af med.
Så virker det ganske absurd, at hvad der hentes ind det
ene sted straks
skal rives ned rundt om hjørnet af en løs hund. For
nogle kan det
naturligvis blive en helt sygelig tilstand, og det er jo
det de vilde
hundeejere gerne vil have al hundefrygt ind under -
kynofobi.
Faktisk tror jeg, at vi ville have større samfundsnytte
ud af at fokusere
på hundeafguderiets årsager. Jeg tror, det er en
mangelsygdom. Der burde
sættes ind med støtteforanstaltninger, når folk
fradømmes retten til at
holde hund. Og de burde fradømmes denne ret, når deres
færden med hunden
har givet anledning til naturlig frygt hos omgivelserne.
Så kunne vi atter færdes frit i det danske
kulturlandskab.
Efterretningerne fra Somalia, Sarajevo osv. skal nok
holde frygten i live
endda. Som også øvelseskanonernes brag ved Sandholm i
nat. Kun forsigtigt
siger vi godmorgen.
|
|