Links til lignende på per-olof.dk
2006: Daglige digte
|
Journalistikkens
overmod
af per-olof johansson
Trykt i
Dagbladet Informations tillæg Bøger torsdag den 3.
januar 2008
Inspireret af en
artikel i Information 19.12.07 om Rusland, som landet der
frygter sine forfattere, stiller jeg mig selv
spørgsmålet: Frygter Danmark sine digtere? Danmark
frygter da hverken sine forfattere endsige digtere.
Forfatterne dyrkes vel nærmest i stort tal. Digterne
dyrkes kun fåtalligt, og ingen af dem frygtes ligefrem.
Så spørgsmålet er i bund og grund dumt eller
hvad?
For frygt kan jo
være så mange ting og den vil vel meget naturligt let
være uomtalt.
Samtidens digte
optræder på tre arenaer, for nu at tale i
underholdningens sprog. I bøgerne som det medie der er
anset for det fornemste. Siden i tidsskrifter med digte
for øje. De er næsten helt fjernet fra aviserne i
modsætning til tidligere, ja i modsætning til for blot
få år siden. De optræder i stort tal på Internettet.
Denne sidste arena burde være ideel, idet alle har
adgang. Alligevel lever de et meget skjult liv. Der er
ikke megen samtale afledt heraf, ingen fornemmelse af
fælles læsning. Det var sådan avisen som
digt-medium havde sin styrke. Og kunne få det igen.
Trods Internettets
fremkomst er avisen dog stadig vigtig som
orienteringspunkt for de fleste danskere. Man kan sige,
at avisen forsøger at finde en ny plads i vores verden,
men vigtig er den stadigvæk. Den digterglæde, der går
over landet kunne være et naturligt bidrag. Når der
ikke gives plads til denne form for skriftlige
udgydelser, må der være en forklaring udover den
sædvanlige nedvurdering af det tilbudte materiale:
Digtene er for dårlige, kedelige, private og hvad
karakteristikker man ellers kan komme i tanker om. Når
der henses til bredden i den tekstmasse, som danskerne
udsættes for, så er det vel efterspørgsel og ikke kun
kvalitetskriterier, som er i højsædet?
Altså konkluderer
jeg, at der også er noget andet, som gør sig gældende,
når der ikke jævnligt er ny skrevne digte i avisen.
Jeg har fået
svaret af Informations kulturredaktion Peter Nielsen:
vi bringer digte i avisen ved de særlige
lejligheder, hvor vi kan se en klar sammenhæng og
kontekst. Måske vi på et tidspunkt ændrer på det
princip, men lige nu er vi ret eksklusive. Under alle
omstændigheder skal der være en ramme for det
pågældende digt.
Det er klar tale,
men det er også en tale som afslører manglende
forståelse for hvad digtene er eller i det mindste
forsøger at være. Digtene kommer til verden i verdens
yderkant, de er udsprunget af digterens
lejlighed. Den er ganske tæt forbundet med
samfundet, men ikke altid i en umiddelbarhed så
journalisten straks kan journalisere teksten, det er
digtet, som er nyheden!
Journalisterne har
i den grad taget magten på avisen, at de ganske har
udkonkurreret digterne. De frygter dem ikke, ikke
umiddelbart i hvert fald for de har magten til at
holde dem uden for døren. De slipper dem kun ind, når
de kan mase dem ned i en sammenhæng og en kontekst og en
ramme, så de har styr på dem! At handle sådan tyder
dog på en bagvedliggende frygt.
Hvad er
konsekvensen, når en samtalepartner, en kvalificeret
deltager på denne måde holdes ude? Det er
naturligvis en forarmelse, hvor det efterfølgende med
rette vil kunne siges, at det var kvaliteten, det var
galt med.
Altså skal
opfordringen lyde: Tryk løbende nyskrevne digte og giv
dem en ordentlig typografisk behandling. I det første
udgave af Informations nye bogtillæg var et digt mast op
i venstre hjørne af debatsiden, og jeg ledte forgæves
efter det i net-versionen af avisen. En klar nedvurdering
fra dag ét af det nyskrevne digt!
Jeg kan ikke tro,
at jeg står alene med mine synspunkter, uden dog lige at
have fået øje på de andre. Måske har det sin pris, at
tage kampen op med det journalistiske overmod.
Per-Olof
Johansson
|
|