www.per-olof.dk | email til Per-Olof Johansson | English: splint baskets


Kirsebærkurvemagere 16. juli til 6. august 2013

Kirsebærkurve 2013 - udstilling på Johannes Larsen Museet


Postkortversion kan købes på Johannes Larsen Museet

 

Kurator for udstillingen: Flettekunstner og kurvemager Jette Mellgren

www.jettemellgren.dk/mom/Jette_Mellgren.html


Janet Obote Caesar, Uganda
Janet bor i det borgerkrigshærgede nordlige Uganda. Hun er husmor uden vestlige hjælpemidler, passer sin store børneflok og dyrker familiens jord, hvis afkast skal mætte de mange munde. Ved siden af disse gøremål skaffer hun sig en ekstraindtægt ved produktion og salg af kurve. Hun fremstiller løbbundne kurve ofte gjort af græs eller grannåle eller som her af genbrugspapir.

Caroline Dear, Scotland

www.carolinedear.co.uk
Caroline er uddannet landskabsarkitekt. I sine anstrengelser for at udtrykke essentielle kvaliteter ved et område fokuserer hun på stedets særlige planter, hvis iboende kvaliteter folk gennem århundreder har udnyttet. Denne viden overfører hun i sit kurvearbejde, hvor hun anvender materialer som mos, lyng, græsser m.v. - som en refleksion over de planter vi ikke længere anvender.

David Drew, Frankrig
davidetjudydrew at gmail.com
David er engelsk kurvemager, der gennem mere end tyve år har været bosat i Frankrig. Han har siden 1980érne vakt interessen for og haft en stor indflydelse på kurvehåndværkets udbredelse og udtryk i Danmark. David er mester i detaljen, han har forfinet kurvemageriet i en grad, der har hævet det fra husflid til kunsthåndværk. David har dannet skole for størstedelen af vores generations flettere. Hans foretrukne kurv er Perigord-kurven, som præsenteres her.

Carlos Fontales, Spanien
www.carlosfontales.blogspot.dk
Carlos interesse i kurvemageri tager afsæt i glæden ved selve håndværket. Hans tilgang er af etnografisk karakter. Som underviser formidler han i en gennemarbejdet historisk og kulturel sammenhæng. Han har udgivet det etnografiske værk om gamle kurvemagere i Galicien i det nordvestlige Spanien:” Cestería de los pueblos de Galicia”. Han er fortsat i gang med sit research-arbejde og forbereder en bog om spansk kurvemageri.
I oktober åbner han en stor udstilling på the National Vlechtmuseum i Holland om spansk kurvemageri under titlen ”More than Baskets”.


Jonas Hasselrot, Sverige
http://web.telia.com/~u85512368/hemsida.html
Jonas har arbejdet med kurve siden 1970èrne. Han arbejder fortrinsvist med granrødder og birkebark – men anvender også birkerødder og lindebast. Han laver brugskurve efter gamle forbilleder, og ynder den tanke at han i dag arbejder med menneskenes ældste håndværk på samme måde som i stenalderen.
Sløjd og almuekultur er interesser, der har fulgt ham hele livet, og i 1997 udgav han bogen ” Korgar – tradition och teknik”, der desværre er udsolgt for længst.


Felicity Irons, England
www.rushmatters.co.uk
Felicity arbejder udelukkende med søkogleaks. Hun er selvlært og startede i 1992 egen virksomhed med et udvalg af designs fremstillet i søkogleaks som tasker, hatte, puder og gulvtæpper. I sommermånederne høster hun selv sit materiale, cirka to tons søkogleaks dagligt. Aksene anvendes af hende selv og de flettere hun har ansat i sin virksomhed. Hendes produkter er i dag repræsenteret verden over i private hjem, butikker og gallerier.

Per-Olof Johansson, Danmark
www.per-olof.dk/spaanbog.htm
Per-Olof er samler, ikke kurvemager. Han er vokset op i en familie, der i et par generationer drev Lillerød Spånkurvefabrik i det nuværende Allerød. Per-Olof har fra barns ben været involveret i arbejdet med fremstilling og distribution af spånkurvene, der i Skandinavien oftest var af fyrre- eller bøgetræ. Foruden en stor viden og indsigt i spånkurvenes historie har Per-Olof også en formidabel samling af spånkurve. Han interesserer sig levende for kurvehåndværket og har udgivet: ”En tid med spånkurve”, der handler om familiens kurveproduktion.

Geraldine Jones, England
www.worldwidewillow.com
Geraldine er innovativ flettekunstner. Fra traditionelt kurvearbejde har hun flyttet sig til et eksperimenterende felt, hvor kunstige og genbrugelige materialer har sin plads sideordnet med naturlige vækster. Hun arbejder med funktionelle såvel som skulpturelle produkter – oftest i overraskende kombinationer og med et munteret strejf.
Geraldine er en af arrangørerne bag den store tilbagevendende Basketry & Beyond Festival i England.


Josep Mercader, Spanien
www.josepmercader.wordpress.com
Josep er som kurvemager meget optaget af ”nasa-teknikken” – den teknik som ruserne i Middelhavsområdet bindes i – ofte i lysesiv og olivengrene. Josep har bundet mange ruser, eksperimenteret med et udvalg af materialer og størrelser og overfører her den tidskrævende teknik til en smuk og åben kurv. Foruden traditionelt kurvearbejde kombinerer Josep også sit flet med skulptur og arkitektur.

Malene Müllertz, Danmark
www.malenemüllertz.dk
Malene er keramikker, uddannet på Kunstakademiet i København og Arkitektskolens afdeling for industrielt design. Hun har haft eget værksted siden 1975, modtaget mange priser, stipendier og medaljer, og er i dag en af de mest etablerede keramikkere i Danmark.
Malenes produkter er ofte flettede, gennembrudte og åbne cylindere, hvor idéerne kommer fra tidligere tiders beholdere og ikke mindst den flettede kurv. For at opnå den flettede struktur skæres strukturerne ud i leret eller bygges op af tråde formet i ler. Som konkret inspiration i denne udstilling er bl.a. den franske spiralkurv, Perigord-kurven.

Udstillere, tekst som PDF til udskrift


Spånkurve var hverdagens kurve

Omkring 1950 havde alle spånkurve, som vi i dag har plasticposer. Til mange formål. Frugtplantagerne var store aftagere af kurve – solgte ofte frugten med kurven, som det ses på fotos fra Grøntorvet i København o. 1910. En spånkurv flettet med høvlede fyrrespåner udviklede sig til et halvindustrielt produkt fra midten af 1800-tallet. I Finland og i Dalarne i Sverige havde kurve flettet med spåner ’revet’ langs træets årer været almindelige, men i Nordskåne gik man over til at høvle spånerne og kunne derefter med arbejdsdeling fremstille langt flere kurve på kortere tid, Da et cirkulære forbød svenske kurvemagere at gå rundt i Danmark og sælge kurvene, slog en familie sig ned i Nordsjælland og fremstillede kurvene på stedet, først i Kvistgård 1890 og siden i Lillerød, hvilket fortsatte til op i 1970’erne. Der etableredes i København, Aarhus og Odense grossistvirksomheder som udelukkende importerede spånkurve fra Sverige. Men som masseproduktion er spånkurven nu en saga blot!

Splint Basketry in Denmark and Sweden

Definition af en spånkurv

www.per-olof.dk | email til Per-Olof Johansson

@