Børn,
der læser, kan tit læse hvor som helst. Vi
andre kan måske også nogle gange. Vi koncentrerer os
fuldstændigt.
Vi tænker ikke: Vi
koncentrerer os fuldstændigt.
Nej bogen indfanger os
bogstaveligt talt og vi læser.
Folk kan tale til os, og vi
hører dem ikke.
Det er et pragtfuldt vejr,
gå ud og gå dig sundhed til, jeg ænser det
ikke.
Det må være den slags
mennesker,
som er her i dag.
Det er jo i en saglig
forstand et menneskeligt inferno.
Der tales overalt. Og
der overhøres.
Jeg læser et digt op.
Folk går forbi uden at
værdige mig et øre eller et øje.
Jeg spænder ben for dem,
det virker.
Men det bryder ikke deres
koncentration, deres maske smiler,
Men de interesserer sig
måske for bøger om bådebyggeri og ikke for
digte.
Måske interesserer de sig
for digte, men ikke for mine digte.
Måske fordrer de for at
høre et digt,
At den som læser er en
kendt person som andre har kanoniseret.
Det tænkte jeg på, og så
tænkte jeg pludselig på en helt anden
situation.
Den kan bruges her og den
kan sikkert også bruges andre steder, og den er
blevet brugt. Hør bare:
Vi havde en lærer.
Han sagde ti nu stille.
Hør nu efter hvad jeg
siger.
Tal ikke så højt.
Lad være med at rende
rundt.
Jeg må have ro til at tale.
Jeg har noget vigtigt at
sige.
I bliver bare ved med
snakke.
Fald nu til ro.
Hvad ville jeres forældre
sige.
Hvis de så jer opføre jer
på den måde.
Jeg vil have ro nu.
Det må I da kunne forstå.
Det er vigtigt det her.
Du store verden.
Man kan komme i tvivl
om ens store morgenglæde
ved at sætte næsen tæt
på havregryn
og sidde ved køkkenbordet i
1948
her og nu og nu og her,
er noget, du kan tage med
dig,
som Moldau flyder i
musikken.
Der er digte, jeg nægter at
læse op.
På en kold dag
Kan vi ikke tænde pejsen,
som vi ikke har.
Men vi har
en rigtig god gammeldags
brødrister
at varme hænderne over.
Syttens digte det er
klart dette forfatterskab er fiktion ikke
desto mindre er det den fiktion, som har gjort,
at bogen blev til virkelighed.
Hvor er da mine egne digte
eller skal de alle sammen ind under en
fiktionshat?
For det første vil Sytten
nok kunne findes andre steder i forfatterskabet.
For det andet er der vel ikke noget galt i at et
udvalg en anden dag, samles ud fra andre
kriterier, måtte det end være på grundlag af
en i
borgerlig forstand fiktiv
person. For borgerlig set fiktiv er ikke det
samme som fiktiv set med mine øjne.
For de tredje er der digte,
jeg vil lade gå under navn af mine
egne.
Diskontinuær
tid handler om min oplevelse, min
overvejelser svejset sammen med en tekst af min
yngste søn det kunne ingen anden skrive.
Og det vil da være et latterligt foretagende at
hefte sig ved strukturen og skifte
navne og steder ud med andre, sådan sm det
ellers altid er sket med vandrehistorier. Det er
en metode, som jeg diskuterer i min
Ordsamling fra 2005. Det er
klart, at for en læser kan
virkelighedsforankringen være tilfældig, der er
det vedkommendes egen forankring, det gælder,
dog tror jeg alle hellere vil have et rigtigt
selvskrevet brev med alle dets mangler end et
formfuldendt brev fra en brevbog, hvor kun
adressaten er original. Ja sådan lavede man
breve i gamle dage og sådanne bøger er ikke
uden interesse at læse i mange år efter, fordi
de siger meget om samfundet. Men vi ved at
forankringen i levet liv kan være mere direkte,
og hvis jeg kun skal stå på et ben, så vælger
jeg det. Jeg vil tillade mig at stå på to ben
og derfor vil man finde en hel masse
tekster af mine, som kan falde ind under den hat,
jeg her synes at have afsværget. På nettet kan
man finde i hvert fald både mine Livstegn,
en hel digtsamling Hvor
de åbner deres madkurv og så en
fem-akter kaldet OCTAVIAN,
som er af den art. De er ganske vist ikke lavet
ved en mekanisk regel, men det er svært at
slutte tilbage til min havregrynsoplevelse i
1948. I dag gælder det altså denne lille bog,
som vel nærmest er et hefte, som hedder Syttens
digte og husk, Sytten er et navn på en
person. Han er til stede i digtene, men ikke her.
Den har for mig peget et
vigtigt sted hen i mit liv, og den kunne måske
også have den funktion for andre.
Per-Olof Johansson
|