www.per-olof.dk | email til Per-Olof Johansson | Blog


ISSN 1396-867X
Splints & Co. på nettet siden 1996

Splints & Co. 15/ 2008

BogForum 08

masse menneskerHan læser Vicente Huidobro: Altazor, udgivet på Forlaget Bebop.masse mennesker

Per-Olof Johansson

Per-Olof Johansson

Anni Broue

Anni Broue:

Fornylig
så jeg dig
slentre af sted
langs stranden
i dine gamle
dueblå shorts.

Dit hvide hår
legede med vinden,
dine skulderblade spillede bold med solen -
akkurat som dengang.

Men forfra
havde du en
helt forkert næse -
din var den mærkeligste
i verden -
din stemme var for hæs,
og din latter manglede
helt orkanens styrke.

Altså igen bare
en ganske almindelig
levende.

[fra Anni Broue: Hele Himlen. 2007]

Benny Pedersen

Benny Pedersen

EFTER GUTENBERG.

Trods bogtryk,
trods radio, aviser, internet
vil næsten alt
glide ud i glemselen.
Kun det efterspurgte,
fortolkede, genoptrykte
vil finde vej
til kommende slægtleds
bevidsthed.

Endnu kan jeg skrive
med blyant på papir.
Lade viskelæderet
vente lidt endnu.

[fra Benny Pedersen: Femtifire Digte. 2008]

Bjarne Gårdsvoll

Bjarne Gårdsvoll

STØJ


Støj blev der sagt
er grusomt irriterende
men kun i begyndelsen
man vænner sig til den
den bliver en normal tilstand
man tænker ikke over den
man kan faktisk trives i støj,
have det godt med kammeraterne
og elske sit arbejde

Det gjorde han i 40 år
til sidst hørte han ikke
støjen
han hørte slet ingenting
han havde vænnet sig til den

Han fik et høreapparat
men det lavede en helvedes støj
det var fandens irriterende
han kunne ikke nyde fællesskabet
med kammeraterne
deres tale var kun støj
det gentog sig alle steder
radioavisen var støj
fjernsynet var støj
hans pladesamling ligeså
hans kones ”god morgen”
lød som fjern torden
Sinatra og Pavarotti
de var alle sammen
en ulidelig støj
og selv om han var
stærkt høreskadet
kunne han aldrig
vænne sig til den

[Fra Bjarne Gårdsvoll: Robotternes invasion]

Marianne Kristensen. Foto: Benny Pedersen

Marianne Kristensen

KOLLEGER

Kolleger over halvtreds
færdes forsigtigt på gangen

De undres stadig
over sultens slavehære

eller mærker slipvinden
under armene


Årets Tidsskriftpris blev uddelt på Stand 412 - til redaktionen af Kritik. Gyldendals redaktør var med -

Ivan Roed læser begrundelsn

Redaktørerne af Kritik Frederik Stjernfeldt og Lasse Horne Kjældgaard og Gyldendals direktør Johannes Riis lytter mens formanden for Foreningen af Danske Kulturtidsskrifter Ivan Roed begrunder tildelingen af årets Tidsskriftpris.

...tilhørere

...prismodtagerne er glade og siger de har ventet på prisen i mange år...

.....exit billedrapportage...

fotos:© per-olof johansson


Forside til Benny Pedersen: Femtifire digteForside til Anni Broue: Hele Himlen

Marianne Kristensen: På glastaget

I vel snart ti år har Splints & Co, qua medlem af Foreningen af Danske Kulturtidsskrifter (som første medlem der udeleukkende digitalt medie) deltaget i FDK's stand med oplæsning af digte, først var det med Poesitur 2001 siden med Gruppen Anden Positur.

I år var det så Per-Olof Johansson, Anni Broue, Marianne Kristensen, Bjarne Gårdsvoll og Benny Pedersen som trådte frem. Per-Olof præsentere sin nye digtsamling "Syttens digte" og Benny præsentere "Femtifire digte", også fra i år.Det er en meget speciel oplevelse, hvor man i menneskehavet kan stå og læse op for hinanden og nogle ganske få andre. Det kræver fleksibilitet at aftale med standen overfor, så programpunkterne ikke falder over hinanden, og det går ikke altid lige godt!.

Per-Olof havde derfor i år trykt sit bidrag, så det kunne deles ud til forbipasserende uden tid til at stoppe op, og virkelig - folk gav sig dog så megen tid, at pjecerne sammen med indlægget kom i den svulmende pose! her kan så også Splints & Co komme til hjælp! Her er indlægget:

På BogForum 2008

stand 412, Foreningen af Danske Kulturtidsskrifter.

Børn, der læser, kan tit læse hvor som helst. Vi andre kan måske også nogle gange.

Vi koncentrerer os fuldstændigt.

Vi tænker ikke: Vi koncentrerer os fuldstændigt.

Nej bogen indfanger os bogstaveligt talt og vi læser.

Folk kan tale til os, og vi hører dem ikke.

Det er et pragtfuldt vejr, gå ud og gå dig sundhed til, jeg ænser det ikke.

Det må være den slags mennesker,

som er her i dag.

Det er jo i en saglig forstand et menneskeligt inferno.

Der tales overalt.  Og der overhøres.

Jeg læser et digt op.

Folk går forbi uden at værdige mig et øre eller et øje.

Jeg spænder ben for dem, det virker.

Men det bryder ikke deres koncentration, deres maske smiler,

Men de interesserer sig måske for bøger om bådebyggeri og ikke for digte.

Måske interesserer de sig for digte, men ikke for mine digte.

Måske fordrer de for at høre et digt,

At den som læser er en kendt person som andre har kanoniseret.

Det tænkte jeg på, og så tænkte jeg pludselig på en helt anden situation.

Den kan bruges her og den kan sikkert også bruges andre steder, og den er blevet brugt. Hør bare:

 

Vi havde en lærer.

Han sagde ti nu stille.

Hør nu efter hvad jeg siger.

Tal ikke så højt.

Lad være med at rende rundt.

Jeg må have ro til at tale.

Jeg har noget vigtigt at sige.

I bliver bare ved med snakke.

Fald nu til ro.

Hvad ville jeres forældre sige.

Hvis de så jer opføre jer på den måde.

Jeg vil have ro nu.

Det må I da kunne forstå.

Det er vigtigt det her.

 

Du store verden.

Man kan komme i tvivl

om ens store morgenglæde

ved at sætte næsen tæt på havregryn

og sidde ved køkkenbordet i 1948

her og nu og nu og her,

er noget, du kan tage med dig,

som Moldau flyder i musikken.

 

Der er digte, jeg nægter at læse op.

 

På en kold dag

Kan vi ikke tænde pejsen, som vi ikke har.

Men vi har

en rigtig god gammeldags brødrister

at varme hænderne over.

 

Syttens digte – det er klart dette forfatterskab er fiktion – ikke desto mindre er det den fiktion, som har gjort, at bogen blev til virkelighed.

Hvor er da mine egne digte – eller skal de alle sammen ind under en fiktionshat?

For det første vil Sytten nok kunne findes andre steder i forfatterskabet. For det andet er der vel ikke noget galt i at et udvalg en anden dag, samles ud fra andre kriterier, måtte det end være på grundlag af en i

borgerlig forstand fiktiv person. For borgerlig set fiktiv er ikke det samme som fiktiv set med mine øjne.

For de tredje er der digte, jeg vil lade gå under navn af ”mine egne”.

’Diskontinuær tid’ handler om min oplevelse, min overvejelser svejset sammen med en tekst af min yngste søn – det kunne ingen anden skrive. Og det vil da være et latterligt foretagende at hefte sig ved ”strukturen” og skifte navne og steder ud med andre, sådan sm det ellers altid er sket med vandrehistorier. Det er en metode, som jeg diskuterer i min ”Ordsamling”  fra 2005. Det er klart, at for en læser kan virkelighedsforankringen være tilfældig, der er det vedkommendes egen forankring, det gælder, dog tror jeg alle hellere vil have et rigtigt selvskrevet brev med alle dets mangler end et formfuldendt brev fra en brevbog, hvor kun adressaten er original. Ja sådan lavede man breve i gamle dage og sådanne bøger er ikke uden interesse at læse i mange år efter, fordi de siger meget om samfundet. Men vi ved at forankringen i levet liv kan være mere direkte, og hvis jeg kun skal stå på et ben, så vælger jeg det. Jeg vil tillade mig at stå på to ben – og derfor vil man finde en hel masse tekster af mine, som kan falde ind under den hat, jeg her synes at have afsværget. På nettet kan man finde i hvert fald både mine Livstegn, en hel digtsamling ”Hvor de åbner deres madkurv” og så en fem-akter kaldet OCTAVIAN, som er af den art. De er ganske vist ikke lavet ved en mekanisk regel, men det er svært at slutte tilbage til min havregrynsoplevelse i 1948. I dag gælder det altså denne lille bog, som vel nærmest er et hefte, som hedder ”Syttens digte” og husk, Sytten er et navn på en person. Han er til stede i digtene, men ikke her.

Den har for mig peget et vigtigt sted hen i mit liv, og den kunne måske også have den funktion for andre.

 

Per-Olof Johansson

 

 
 

 


www.per-olof.dk | email til Per-Olof Johansson | Debatforum WWW

@