Møde med digterne i Albertslund Nærradio
Tirsdag den 24. juni 2003 kl. 16 -
16.30 med
Benny Pedersen som interviewer
Per-Olof Johansson, Allerød som digter
Vi indledte med et stykke musik
Jan Johansson, svensk Jazzpianist,
spillede den måske eneste melodi, som Bellmann selv har
komponeret, nemlig *Liksom en herdinna.
Per-Olof prøvede at udtrykke et eller
andet i retning af, at variationen mellem de valgte
musikstykker skulle illustrere variationen digtene
imellem.
[Hele udsendelsen er siden udgivet
på DVD, uden musikken.]
@
FORSVAR
FOR NØDRIM
Som
digtets særkende
er rim puttet i
skuffen.
Som huskehjælp stadig
uovertruffen.
Som spasmager er rim
altid ved muffen
til leg med børn som
giffen gaffen guffen.
Når
rim er marche millitaire
eller digtmaskine,
er det spildt besvær
og nødvendigt at
grine.
Men når nogen har
sunget en lørdag aften,
hvor jeg har siddet og
ventet på dig,
har rim og rytme del i
kraften,
jeg får af sangen,
der hjælper mig.
Digtet har
været trykt i Information 11.2.1995
@
Må jeg be' om et digt
Giv mig i dag mit daglige digt-
Et digt til stilhed
et digt til støj
et digt til kærlighed
et digt til had
et digt til at fatte
et digt til forundring
et pjattedigt, et sørgedigt
et digt som halter
et digt som vralter
syvhundrede digte
om et bøjet søm
syv hundrede digte
eller et eneste
om en mistet om en død
dræbt forsvundet søn
et to tre fire fem seks
digte om k k p
og nå ikke men ikke
forsvar for løgne, fine fornemmelser
fedtedigte
gid fanden ta' det fimsede digt
men hellere det end det digtløse land
med digte på piedestaler
med klæbende digte
der angler efter tilbedelse,
de er afskyelige de digte
må jeg be' om et digt
som råber på mer
og som ikke venter
på mer mer men kommer
kommer kommer
sommer eller vinter, sommer
selv om det sner,
et spådomsdigt som selv
ikke aner sine levende råd,
giv mig gammeldags mad,
ny mad, digte om fester
digte fra afkroge fra hverdage
hovedveje biveje livsveje
afveje, affaldsdigte i dynger
nogle der læses andre der synger
digt på vej til mig
jeg vælger ja ja ja dig dig dig
nej nej nej!
nu går du jo.
@
Fremmed i landet
Langt hen på forsommeren
står platanerne bladløse
i det ugæstmilde Danmark,
rækker som et for tidligt efterår
de nøgne grene mod himlen.
Her hjælper ingen kære mor.
@
Da jeg fik 'Halvvejs til
Halfdan' på min fødselsdag -
Alle i Danmark
kan tale lidt Halfdansk
skønt navnet kan komme af
at Halfdan var halvsvensk.
Men vores Halfdan så jo
slet ikke fremmed ud!
Så derfor I fremmede:
skift bare hud!
At I er mennesker
kan intet forvanske.
Kun uforsigtige bliver
meget for danske.
@
Nu - om 60 år
I Lillerød ligger
parcelhusene
bag hækkene
og cyklisten må tro
at her hersker
fælles værdier
for skønt forskellige buske
blomster, mursten, tagsten
dog ikke utroligt forskellige,
men kun så forskellige
at de nærmest er ens.
Nu om tres år
vil børnene skrive
hver deres
erindringer,
forskelle vil vokse
til rette proportioner,
til uoverstigelige afgrunde,
til skrigende modsætninger,
fra idyl i pastel
til bloddryppende arier,
uigenkendelige fra nutiden,
så forståelige i fremtiden.
@
Her spilledes så Hans Leygraf piano,
anden satsen, 'Andante' fra Franz Schuberts sonate i
a-mol fra 1817
@
Synonymordbog
Peter stavrede hen for så vidt angår
chausséen
oplevede bardus sin flamme og skingrede hende an
men hun huskede ham langtfra
gik i gang med at tage benene på nakken fordi
hun gisnede det var en overflødig
Peter forstå sig jo ikke vidt og bredt at hun
ikke havde fast grund under fødderne
det var ham og galoppade ikke efter hende
gik sorgbetynget for hjemadgående
sad ved telefonen og biede en sagsfremstilling
aflever modet op i eksistensen
og klemtede til hende
Hun var gerådet bopæl
og spandt en ende hikstende
at en overflødig havde ledsaget efter hende
Peter forhørte sig hvorfor
hun ikke havde identificeret ham.
Hun ville så godt som ikke tro det.
Han havde jo set uvenskabelig ud ugenkendt.
De fandt sine egne ben at flokkes ikke nu men nu
og han besøg men ordvekslingen listede ikke så velan.
Den fortnede havde været der,
hulning bange anelser var blevet aktualitet
ikke til at blegne i erindringen,
den fortnede havde været der,
hun var helt hævet over al diskussion.
@
Bartok,
strygkvartet nr. 6, synopsis.
Rødt
glanspapirklip på ruden.
Korsformer,
roset,
cirkel i
kvadrat, landskabet
i baggrunden,
græssende heste,
morgensol,
drivende skyers
mørke skygger
over en grøn
mark.
Det røde
mønster på ruden
i forgrunden
hele tiden.
Regelmæssigheden
firedobling
af
uregelmæssigheder og
rent tekniske
løsninger
før
udfoldningen.
Hovedet af en
rulleskøjteløber,
en knaldgul
væg på en godsbil
farer gennem
mønsteret
under fem
kobbertråde
over et
usynligt telefonkabel
med alverdens
nyheder
mens Bartok
folder CD ud.
Rødt
glanspapirklip på ruden.
Korsformer,
roset,
cirkel i
kvadrat, landskabet
i baggrunden,
græssende heste,
mens Bartok
folder CD ud.
@
Her var det så
meningen der skulle være kommet 5 korte stykker af Bela
Bartok, nemlig fra hans duetter for to violiner, 1. bog:
en menuet, Midsommernats sang, slovakisk sang, ungarsk
sang og valakisk sang.
(Valakiet
lå/ligger i det nuværende Rumænien).
De fire sidste kom
dog først til sidst, da udsendelseslederen på den anden
side af ruden syntes det var bedst! Men Benny og Per-Olof
blev forvirrede.
@
IMPROVISATION
Det er stadig
det mest nærliggende
at tage
sig en blyant som skriver.
Jeg en
dansker, trods mit svenske navn,
læser et
brev fra en svensker, skrevet
på
fransk, oversat til engelsk, skrevet
til en
franskmand, hvor svenskeren siger nej til at skrive
forordet
til franskmandens udstillingskatalog
og
franskmanden siger tak og bruger hans nej som forord,
og jeg
tænker over
den mening
nogen har: at al oversættelse
især af
poesi, er principiel umulig.
Jeg ville
for tre måneder siden skrive
et digt at
komme i poesi online,
jeg skrev
det aldrig.
Professoren
er meget streng mod et lille vers,
som han
ikke opdager bæres af en lille melodi,
han kalder
det en stump havareret poesi.
Følg
ruten på kortet men før kortet
var der
kun vejen.
Måske er
det ikke bogen og forfatteren jeg husker,
men den
knap, der blev trykket på.
Måske var
det ikke malerens motiv, der greb mig,
men den
farve, jeg antog.
Jeg gør i
dette øjeblik et brud på rationaliteten,
bureaukratiet,
overlevelsesstrategien, mens
sproglegemet
gemmer sig i hunkøn.
Skønt
lampen blinker ringer radiatoren ikke.
@
Så kom den musik som
skulle have indledt det sidste digt ..
|